Plantaardige melk is erg voedzaam, omdat het een bron is van calcium, kalium, vitamine A, B-vitamines en vitamine D bevat. Sommigen soort melk zoals cashewmelk of paranootmelk, bevatten belangrijke antioxidanten, vitamine en mineralen.

De belangrijkste troef van plantaardige melk in verhouding tot koemelk is dat het lactosevrij is en ideaal voor mensen die lijden aan allergieën of intolerantie voor deze stof. Hoewel koemelkeiwitten en lactose de spijsvertering bemoeilijken, zijn plantaardige melk rijk aan vezels, wat de darm helpt te functioneren en obstipatie te bestrijden.

Het variëteit weegt ook in het voordeel van plantaardige melk: er zijn verschillende soorten die diegenen helpt bij een beperkend dieet of en gevarieerde smaken biedt.

Voordat je echter een van de soorten plantaardige melk wilt consumeren is het van essentieel belang om de verpakking te raadplegen en de voedingscomponenten ervan te bekijken. Sommige opties bevatten bijvoorbeeld meer voedingsstoffen of bevatten gluten (zoals het geval is met sojamelk), een stof die verboden is voor mensen die lijden aan coeliakie. En zelfs als hier het gaat om twee ingrediënten van plantaardige oorsprong zijn er positieve en negatieve factoren.

Zowel sojamelk als amandelmelk zijn lactosevrij en cholesterolvrij en hebben een lage glycemische index. Daarom kan het worden geconsumeerd door patiënten met diabetes type 2, juist omdat het glucosepieken voorkomt. Zo kunnen ze worden geconsumeerd door veel mensen, inclusief degenen die intolerant zijn voor deze stof. Op deze manier kunnen ze goede vervangers zijn voor koemelk.

Eigenschappen van sojamelk
Sojamelk is een drank rijk aan eiwitten en mineralen. Onder de belangrijkste zijn calcium, eiwit, kalium en magnesium. Ook aanwezig in de drank zijn vezels en vitamine B. Het wordt verkregen uit de korrels van de sojaboon.

Dit type melk kan worden gebruikt als een alternatief voor koemelk voor mensen die lactose-intolerantie hebben. Maar het is noodzakelijk om voorzichtig te zijn met de consumptie ervan.

De drank bevat isoflavonen, een organische verbinding die ziekten zoals borst-, colon-, baarmoeder- en prostaatkanker voorkomt; en verlicht de symptomen van premenstruele spanning en menopauze.

Zelfs met al deze voordelen wordt overmatige consumptie niet aanbevolen door antinutritional factoren. Het belemmert de opname van mineralen en aminozuren, fyto-oestrogenen die de werking van de schildklier kunnen veranderen.

Eigenschappen van amandelmelk
Amandelmelk heeft een aantal eigenschappen zoals. Het is rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen die veel voordelen bieden.

Het is lactosevrij en rijk aan antioxidanten en mineralen die essentieel zijn voor de goede werking van het lichaam, zoals calcium, ijzer, magnesium, kalium, omega 6 en zink. Vitamine A-, E- en D-complexen kunnen ook aan deze lijst worden toegevoegd.

De flavonoïden die aanwezig zijn in amandelmelk zorgen ervoor dat de toxines in het lichaam worden geëlimineerd, waardoor het lichaam vrij is van verschillende ziekten, zoals osteoporose en diabetes type 2 en het verbetert ook het verteringsproces, blijkt zeer effectief te zijn in het bestrijden van bacteriën, verbetert het immuunsysteem, bestrijdt ook het ontstaan van ontstekingsziekten.

Dus de keuze tussen sojamelk of amandelmelk hangt af van het doel dat je je wilt bereiken.Daarom is het verstandig om advies in te winnen bij een voedingsdeskundige voordat je een van de soorten melk van plantaardige oorsprong in het menu toevoegt.

Vorig artikelVoedingsmiddelen die het Libido verhogen
Volgend artikelDe voordelen van kaneel voor je gezondheid