Ooit gehoord van het “gelukshormoon”? Dit hormoon heeft een naam en wordt serotonine genoemd. Wanneer we een depressie hebben of stressvolle perioden in ons leven hebben, wordt dit hormoon in onze bloedcirculatie verminderd.

Maar de behandeling om dit hormoon te verhogen hoeft niet alleen op medicijnbasis te zijn! Er zijn andere alternatieven, zoals voedsel, die onze stemming direct beïnvloeden.

Wat is serotonine?
Serotonine is een neurotransmitter, dat informatie doorgeeft tussen de cellen van ons zenuwstelsel. Hoewel het meest bekende effect direct gerelateerd is aan de hersenen, wordt het meeste gesynthetiseerd in de darm, waar het grote invloed heeft op de functies van het orgaan.

Welk effect heeft serotonine op het lichaam?
Serotonine neemt deel aan verschillende processen in ons lichaam, zoals:

  • stemmingswisseling;
  • slaap regulatie;
  • regulatie van verzadiging (gedereguleerde serotonine spiegels kunnen eetbuien veroorzaken);
  • seksuele activiteit;
  • psychische stoornissen.

Voedselbronnen van serotonine
Het is niet mogelijk om serotonine rechtstreeks in te nemen, maar het wordt gesynthetiseerd uit het essentiële aminozuur tryptofaan, dat gemakkelijk in onze voeding te vinden is. Met voldoende aanbod van tryptofaan, bereiken we gezonde niveaus van serotonine in de bloedbaan. Een uitgebalanceerde voeding, georiënteerd door een voedingsdeskundige, overweegt de ideale hoeveelheden voedingsstoffen die nodig zijn voor de synthese van serotonine.

Serotonine door zaden en oliehoudende zaden
Voedingsmiddelen die bekend staan om het hoge gehalte aan tryptofaan zijn zaden zoals pompoen, sesam en zonnebloem; deze zijn zeer veelzijdig om toe te voegen aan het dagmenu. Ze kunnen worden geroosterd en geconsumeerd als een voedzame snack, of je kunt de Gersal (een mix van geroosterd en gemalen sesamzaadjes met zeezout) gebruiken dat ideaal is voor mensen met hypertensie.

Oliehoudende zaden zoals cashewnoten, walnoten, pinda’s en amandelen hebben ook expressieve hoeveelheden tryptofaan. Als je een notenmix maakt met 2 cashewnoten + 2 amandelen + 6 pinda’s = ongeveer 1 mg tryptofaan. Voeg je favoriete zaden, gedroogde vruchten en oliehoudende zaden toe aan deze voedzame melange.

Serotonine via eiwit
Dierlijke en plantaardige eiwitbronnen zijn uitstekende bronnen van tryptofaan omdat ze de meeste essentiële aminozuren voor ons lichaam bevatten.

Zoek altijd naar vegetarische, vetarme bronnen (soja, bonen, linzen, kikkererwten en erwten). Melk en derivaten bevatten een type albumine dat rijk is aan tryptofaan en de belangrijkste bron is van dit aminozuur bij baby’s. Kies opties met een verlaagd vetgehalte, om de calorische toename van het dieet te voorkomen.

Een hyperproteïnedieet (rijk aan eiwitten), is een dieet dat rijk is aan antioxidanten en in staat om de stroom tryptofaan rechtstreeks in de hersenen te laten toenemen.

Serotonine door middel van bittere chocolade
Voor degenen die niet zonder chocolade kunnen, is dit goed nieuws. Je hoeft je geen zorgen te maken om het volledig uit je eetpatroon te schrappen!

In een bittere versie, meer dan 70% cacao, is chocola rijk aan antioxidanten, flavonoïden en tryptofaan en werken ze om angst te verminderen en onze stemming te verbeteren, het gevoel van verzadiging te verhogen en nog steeds te helpen vroegtijdige veroudering te voorkomen.

Maar overdrijf de dosis niet, twee vierkanten van chocolade zijn genoeg om de voordelen te krijgen. Als het teveel wordt geconsumeerd, verhoogt chocolade niet de potentie van de voordelen ervan, integendeel, de overtollige vetten die aanwezig zijn in het snoepje dragen bij aan een toename van gewicht.

Serotonine door gecontroleerde koolhydraat inname
Koolhydraten zijn erg belangrijk in het proces van het verhogen van het effect van serotonine in het lichaam, omdat het de opname ervan in de hersenen verhoogt. Dit is de belangrijkste reden waarom we eetbuien krijgen als we depressief zijn, omdat eenvoudig koolhydraat de gevoeligheid van ons lichaam voor deze neurotransmitter verhoogt.

Kleine hoeveelheden dagelijks koolhydraat zijn al voldoende om het gewenste effect te bereiken. Een uitgebalanceerd dieet is de sleutel. Verwacht geen symptomen te hebben van de afname van serotonine in het lichaam om beter voor jezelf te gaan zorgen, begin nu met gezonde gewoonten die geluk en welzijn garanderen.

Vorig artikelWaarom hebben zoveel mensen problemen met gluten?
Volgend artikelHibiscus-thee