Stress ligt op de loer in elke hoek; familie, financiële problemen en samen met schadelijke gewoonten zoals ongezond eten, overmatig gebruik van alcohol en tabak, het niet beoefenen van lichaamsbeweging, draagt het bij tot een verdere verhoging van stressniveaus. Het is ook belangrijk om te weten dat je nooit een leven zonder stress zult hebben en, laten we eerlijk zijn, in redelijke doses is het iets dat ons uitdaagt en ons helpt groeien. Toch is er altijd ruimte voor verbetering, vooral met betrekking tot onze gezondheid en ons welzijn.

Wij moeten ook niet vergeten dat zelfs kinderen onderhevig zijn aan stressvolle situaties, wanneer ze bijvoorbeeld een deadline hebben voor het leveren van schoolwerk, midden in toetsweek zitten enz. Maar het probleem komt natuurlijk veel vaker voor op volwassen leeftijd, wanneer mensen veel verplichtingen moeten nakomen en in bepaalde stadia kunnen ze zich in dat opzicht erg onder druk gezet voelen.

Er zijn bepaalde dingen die je in je leven kunt veranderen, zodat je stress onder controle kunt krijgen; zie hieronder 5 voedingsmiddelen die stress bestrijden

1. Kiwi
Kiwi is rijk aan vitamine C dat de productie van cortisol, een hormoon dat door de bijnier wordt afgegeven als reactie op stress en angst, vermindert en verantwoordelijk is voor het overbrengen van het nieuws van stress naar alle delen van het lichaam. De consumptie van voedingsmiddelen die vitamine C bevatten, zoals kiwi’s, bevordert de goede werking van het zenuwstelsel en verhoogt het gevoel van welzijn.

2. Erwten
Erwten rijk aan tryptofaan, wat de symptomen en angst eenmaal in de hersenen vermindert. Dit aminozuur verhoogt de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon, een neurotransmitter die kan ontspannen en een gevoel van welzijn geeft. De aanbeveling is twee porties voedselrijk aan tryptofaan per dag te consumeren

3. Groene bladgroenten
Groene groenten zijn rijk aan B-complex: B-vitamines, vooral B6, B12 en foliumzuur, zijn erg belangrijk voor het zenuwstelsel dat deelneemt aan de productie van serotonine, een hormoon van geluk.

4. Oliehoudende zaden
Oliehoudende zaden zijn rijk aan magnesium: het verbetert de slaapkwaliteit en de bloedcirculatie. Daarom helpen ze het welzijn van jouw lichaam te verbeteren.

5. Chia zaad
Chia zaden rijk aan Omega-3, helpt angstsymptomen te verminderen, omdat ze rijk zijn aan EPA en DHA, vetzuren die de hersenfunctie verbeteren.

Foto: ZigmarsBerzins