We hebben meer bacteriën in ons lichaam dan onze eigen cellen. Deze uitspraak kan heel wat zorgen baren als we denken dat bacteriën synoniem zijn met ziekte. Maar de vooruitgang van de wetenschap toont gelukkig precies het tegenovergestelde: er is een intieme positieve relatie tussen de bacteriën die ons lichaam bewonen met de gezondheid van ons organisme. De darmflora is de grootste gemeenschap van bacteriën die ons lichaam bewonen en heeft de macht om onze gezondheid, ons gewicht, onze stemming en zelfs onze immuunrespons beïnvloeden. Kefir, yoghurt , gefermenteerde melk, zuurkool, miso, komkommer, sommige kazen soort en sojasaus zijn sommige voedingsmiddelen die probiotica bevatten, vaak geconsumeerd via suppletie.

Met deze explosie van interesse in het onderwerp “darmflora”, kunnen we vinden in de schappen van supermarkten en apotheken een breed scala van probiotische producten (producten die levende bacteriën en gist bevatten) die beweren dat ze in staat zijn om onze darmen op gezond manier te beïnvloeden.

Wat is de oorsprong van Probiotics?
Gefermenteerde zuivelproducten zijn gekoppeld voor een lange tijd met de mogelijkheid om voordelen voor de gezondheid te verlenen aan degenen die hen regelmatig consumeren, Ellie Metchnikoff was dat in 1908 maakte de eerste theorie van de impact van deze voedingsmiddelen op de bacteriële microflora van de darm.

In feite verschijnen veel van de voedingsmiddelen die probiotica bevatten in de vorm van gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en kefir. Probiotica zijn levende micro-organismen die, wanneer ze in geschikte hoeveelheden worden toegediend veel gezondheidsvoordeel opleveren, zoals blijkt uit verschillende onderzoeken.

Probiotica kunnen worden geconsumeerd in voedingsmiddelen die deze micro-organismen bevatten in grote hoeveelheden of in de vorm van supplementen die zijn samengesteld uit deze levende organismen.

Hoe werkt probiotica in ons organisme?
Een van de belangrijkste manieren waarop probiotica gunstige effecten kunnen hebben, is het wijzigen van de intestinale microbiota. Dit kan worden gedaan door nieuwe soorten in het maagdarmkanaal te introduceren of door de groei van bestaande heilzame bacteriën te bevorderen.

Sommige studies tonen aan dat de consumptie van probiotica wordt in verband gebracht met een toename van bacteriestammen gunstig beschouwd, zoals Lactobacillus en Bifidobacterium, terwijl tegelijkertijd afneemt schadelijke soorten, zoals Clostridium perfringens.

De consumptie van probiotica was ook in staat om de ernst van Giardia intestinalis-infectie te verminderen door het immuunsysteem te moduleren. Bovendien is aangetoond dat probiotica de aanhankelijkheid van schadelijke bacteriën, zoals Salmonella typhimurium en Escherichia coli, remmen.

Wat zijn de voordelen van probiotica voor allergische en autoimmune ziekten?
Allergische ziekten groeien al tientallen jaren in ontwikkelde landen, wat leidt tot een hogere incidentie van ziekten zoals astma en voedselallergieën. Veel allergieën, vooral die met betrekking tot voedsel, zijn vroeg ontwikkeld en de meeste voedselallergieën ontwikkelen zich in de eerste 2 levensjaren.

Hoewel de meeste voedselallergieën die zich in het begin van hun leven ontwikkelden, niet aanhouden, kunnen sommige permanente aandoeningen worden. Recente studies hebben aangetoond dat steeds belangrijker bij het bepalen of een kind een allergische ziekte of voedselallergie of astma zal ontwikkelen, is de complexiteit en de specifieke organismen in de darmflora.

Het is de moeite waard eraan te denken dat het gebruik van probiotica moet worden gedaan met medische of voedingskundige begeleiding. In feite zijn levende micro-organismen uiterst belangrijk in onze gezondheid en verdienen volledige aandacht. Om in het darmkanaal te blijven leven, moeten ze bij voorkeur worden toegediend met prebiotica (niet-verteerbare vezels en gebruikt als “voedsel” voor deze levende wezens).

Volg de aanwijzingen van uw arts en/of voedingsdeskundige voor mogelijke advies bij elk geval.

Vorig artikelHoe emoties directe invloed heeft op de gezondheid van de huid
Volgend artikelCacaopoeder als beauty ingredient