Gezond probiotisch voedsel voor de darm.
Onderzoek wijst uit dat onze darmmicroben een belangrijke rol spelen bij het reguleren van onze gezondheid en gewicht. Bovendien hebben ze manieren voorgesteld om deze onevenwichtigheid te herstellen: probiotische voedingsmiddelen eten en suikers wegsnijden. Misschien heb je wel eens van probiotica gehoord. Hieronder kunt je zien waar het over gaat.

Probiotica zijn levende bacterieculturen die we in gefermenteerd voedsel consumeren. Ze worden pro genoemd omdat ze heilzaam zijn voor onze gezondheid, hoewel de wetenschap erachter nog moet bewijzen hoe. Een mogelijk mechanisme, beschreven door een samenvatting in de Gut Journal, is dat probiotica helpen evenwicht te brengen in goedaardige bacteriën in de darmen, waardoor een omgeving ontstaat waarin ze weer kracht krijgen.

Het belangrijkste ingrediënt dat wordt vermeld als probiotica is meestal yoghurt, maar probiotische bronnen gaan veel verder dan yoghurt. Hier zijn enkele van de beste bronnen van natuurlijke probiotica die je kunt gebruiken om je darmen gezond te houden,

Donkere chocolade
Door het feit dat chocolade een bron van probiotica is; probiotica zijn de voedingsbron van de microben in uw darm, die het snoepje omzet in anti-inflammatoire componenten. Probiotica koloniseren de darm om de spijsvertering en de versterking van goedaardige microben te bevorderen. De reden? Chocolade is in feite een gefermenteerd voedsel. Om te profiteren van de voordelen, raden onderzoekers een cacao-gehalte van 70% of meer aan of het verbruik van ongeveer twee eetlepels cacaopoeder of een vierkant van de reep.

Griekse yoghurt
Het meest populaire probioticum wordt gemaakt door toevoeging van twee culturen van bacteriën (Streptococcus thermophilus en Lactobacillus bulgaricus) in gepasteuriseerde melk. Melk verdikt door het effect van melkzuur dat wordt geproduceerd door bacteriën, wordt een romig product. Hoewel de meeste Griekse yoghurt een betrouwbare bron van eiwitten is, bieden ze niet allemaal probiotica. Sommige producten worden thermisch behandeld na de gisting, wat meestal de meeste actieve gewassen doodt. Zorg ervoor dat je op het etiket “levende actieve bacteriën” leest. Blijf weg van diegenen die suiker hebben toegevoegd, die bacteriën meer kwaad dan goed doet.

Erwten
Studies tonen aan dat erwten Leuconostoc mesenteroides bevatten, een krachtig probioticum dat vaak geassocieerd wordt met fermentatie bij lage temperatuur. Microben stimuleren het immuunsysteem en helpen de mucosale barrière te beschermen die door het spijsverteringskanaal loopt en is de eerste verdedigingslinie tegen schadelijke bacteriën en toxines.

Zuurkool
Het bevat natuurlijke componenten die eigenschappen hebben die kanker en gewichtsverlies bestrijden. Wanneer het niet gepasteuriseerd is, is zuurkool nog steeds meer dan yoghurt rijk aan Lactobacillus, wat de gezondheid van de darmflora verbetert en het immuunsysteem helpt, en zelfs de algehele gezondheid verbetert. Nogmaals, onderzoek de labels voordat je een product kiest voor probiotische doeleinden.

Kombucha
Kombucha is een licht bruisende, gefermenteerde drank gemaakt met zwarte of groene thee en een symbiotische cultuur van bacteriën en gist, bekend als SCOBY. Dit functionele voedsel zal alleen zijn probiotische voordelen overbrengen als het niet gepasteuriseerd is, wat betekent dat hoe langer het op het schap ligt en wanneer het uw mond bereikt, hoe groter het risico op besmetting. In feite zijn niet-gepasteuriseerde kombucha-dranken geassocieerd met bacteriële infecties, allergische reacties en leverschade.

Kimchi
Kimchi is een Aziatische vegetarische gefermenteerde schotel gemaakt met kool, radijs en lente-uitjes. De rode kleur is afkomstig van een gekruide pasta van rode peper, gezouten garnalen of kelp poeder. Onderzoekers van de Kyung Hee University in Korea brachten obesitas bij laboratoriummuizen teweeg door hen een vetrijk dieet te geven en vervolgens Lactobacillus Brevis te geven, de kweekstam die in Kimchi wordt aangetroffen. Probiotisch onderdrukt door voeding veroorzaakt gewichtstoename met 28%.

Miso
De miso is gemaakt van de fermentatie van sojabonen met zout en koji, een schimmel genaamd Aspergillus oryzae. Niet alleen is het een compleet eiwit (dat wil zeggen het bevat alle 9 essentiële aminozuren) omdat het van sojabonen is gemaakt, maar bevordert ook de spijsvertering, versterkt het immuunsysteem en vermindert het risico van meervoudige kankers.

Tempeh
Je zult tempeh vaak zien als het veganistische alternatief voor bacon, en, geloof maar, het is veel beter voor je darm. Tempeh is een gefermenteerd sojaproduct gemaakt met een gist met vleesstructuur en neutrale smaak. Het is een open optie die alle soorten kruiden accepteert. Naast de voordelen voor de baarmoeder, heeft een standaarddosis van 85 g tempeh, 16 g eiwit en 8% van het dagelijks aanbevolen calcium.

Natto
Natto is één van de gezondste voedingsmiddelen voor vrouwen en de reden: deze Japanse gefermenteerde sojaschotel is de hoogste bron van vitamine K2, een vitamine die belangrijk is voor de cardiovasculaire – en botgezondheid, en bevordert de elasticiteit van de huid om te helpen rimpels te voorkomen. Bovendien is natto een krachtige bron van intestinale genezende probiotica. Een gezonde darm kan de ontsteking bevatten, waarvan onderzoekers denken dat ze de gezondheid van onze huid kunnen beïnvloeden, omdat veel problemen zoals acne, eczeem en psoriasis het gevolg zijn van ontstekingen.

Vorig artikelMatcha thee
Volgend artikelRecept cashew cheese