Emotionele intelligentie is je individuele vaardigheid om je emoties te identificeren, beheren en uiten, en om de emoties van anderen te identificeren en inleven. Emotionele intelligentie kan worden onderverdeeld in vier hoofdvaardigheden:

1. Zelfbewustzijn: bewust zijn van moment tot moment van je eigen emoties en begrijpen hoe je emoties je gedachten jou gedragskeuzes beïnvloeden.
2. Zelfmanagement: in staat zijn om je emoties te veranderen, te beheren en bewust te reguleren wanneer dat nodig is.
3. Sociaal bewustzijn: het bewust zijn van de emotionele realiteit van anderen.
4. Relatiemanagement: weten hoe gezonde persoonlijke relaties met anderen kunnen worden ontwikkeld en onderhouden.

De voordelen van een grotere Emotionele Intelligentie voor onze leven zijn enorm. Emotionele intelligentie, ook wel EI genoemd, heeft een positieve invloed op gevoel van eigenwaarde, lichamelijke gezondheid, geestelijke gezondheid, je werkprestaties en de kwaliteit van onze relaties.

Ontspan en voel je gevoelens
Wanneer uitdagende, moeilijke of overweldigende emoties opkomen, kunnen de standaardreacties meestal tegenpolen zijn, waarbij ze zich bezighouden met de gedachten die deze emoties versterken, of in plaats daarvan tijdelijk de emoties opsluiten met enig ongepast verdovend gedrag. In plaats van te worden afgeleid of verontrust door deze emoties, ontspan en voel je gevoelens volledig. Als je je angstig begint te voelen, accepteer dan dat je je angstig voelt.

Als je moet huilen, huil dan. Vraag jezelf af: “Wat gebeurt er nu met me?” Ga rustig zitten en laat de emotie zich in jou uiten. Oordeel, rationaliseer of negeer je emoties niet, laat ze gewoon verschijnen als een ervaring in je lichaam.

Leer de geaccumuleerde negatieve emoties te verminderen
Ben je bang voor je verdriet, neerslachtigheid of teleurstelling te veel woede, frustratie of wrok waar je niet weet om te gaan? Naarmate het zich opstapelt in je lichaam, begin je de cumulatieve effecten van ongemakkelijke en verontrustende emoties te voelen. Het is moeilijker om te onderscheiden wat je voelt als er teveel interne prikkels zijn die je overstromen. Het wordt noodzakelijk dat je leert negatieve emoties te verminderen door verwerking van emotionele wonden te genezen.

Communiceer je uitdagende emoties met vertrouwde mensen
Er zullen momenten zijn dat je zo overweldigd bent door je negatieve gevoelens dat het bijna onmogelijk zal zijn om te begrijpen wat er in je gebeurt. Of er kunnen momenten zijn dat, wanneer je een nieuw emotioneel bewustzijn cultiveert, er een ogenschijnlijk “nieuw” gevoel opduikt dat je niet volledig begrijpt. Op deze momenten is het volkomen acceptabel om iemand in je persoonlijke kring te vertrouwen, met wie je over je gevoelens kunt praten.