Mediteren is eenvoudig, moeiteloos: een toestand van niets doen. Meditatie heeft een aantal voordelen voor lichaam en geest, bewezen door verschillende onderzoeken. Over oefenen zou het voldoende zijn om te zeggen dat het nodig is om stil te zijn, zonder activiteit in de geest, gewoon om jezelf te zijn en te zijn, in het middelpunt.

Maar als westerlingen willen we altijd een uitleg, handleiding en tips om meer te weten te komen over hoe je meditatie in je dagelijkse leven kunt introduceren.

Daarom hebben we enkele tips gescheiden die je leren hoe je kunt beginnen met mediteren en je geest kunt kalmeren. Uitchecken:

1. Reserveer een paar minuten van de dag om je geest te kalmeren
Je moet gedurende de dag 1 of 2 momenten reserveren om even uit te schakelen. Het kan zijn wanneer je wakker wordt, zodat je de dag kunt beginnen met minder angst en meer focus, midden op de dag, om een beetje uit te rusten van je taken, of wanneer je naar bed gaat, om je geest te kalmeren voordat je gaat slapen.

Idealiter is een periode van 15 tot 20 minuten een goed moment om de maximale voordelen van meditatie te behalen, maar 5 minuten is genoeg om een reis naar binnen toe te laten, rust en focus te bereiken.

2. Let op de manier waarop je ademt
Kijk of er lucht in je neusgaten komt en adem langzaam uit. Stel dan een ritme in, je kunt bijvoorbeeld beginnen door twee keer in te ademen en twee keer uit te ademen. Ademen moet altijd nasaal zijn.

3. Kies een rustige plek om te mediteren
De plek waar we mediteren zou idealiter rustiger moeten zijn tijdens de eerste stappen in de techniek. Een plek waar we ons op ons gemak voelen en met weinig afleiding, wetende dat niemand ons zal storen, is ideaal.

4. Kies de houding die je het prettigst vindt
Je kunt de lotushouding doen, waarbij je in principe je ruggengraat recht moet houden (eventueel tegen een muur leunen) en je benen gekruist. Een andere mogelijkheid is om in een stoel te gaan zitten met je rug recht, je voeten plat op de grond en je handen in jouw schoot over elkaar. Het belangrijkste is om je wervelkolom altijd rechtop te houden om de energiefrequentie te vergemakkelijken en de kans op slaperigheid te verkleinen, maar op een manier dat je je op jouw gemak voelt. Houd altijd je ogen gesloten om de slaap wereld te betreden.

Het is de moeite waard eraan te denken dat:
Wanneer je begint met mediteren; vraag jezelf dan af wat je motivatie is. Wat wil je bereiken? Als je iets concreets wilt, heb je de neiging om meditatie te forceren om het te bereiken, wat niet zinvol is. In feite is het ideaal om geen specifieke verwachting te hebben, en dat de motivatie “gewoon oefenen” is.