Yoga is een discipline die zijn oorsprong vindt in India en onze fysieke, emotionele en spirituele aspecten verenigt. Het brengt niet alleen het welzijn van het lichaam, maar zoekt ook een pad naar een dieper levensgevoel, waarbij het fysieke met het spirituele wordt verenigd.

Dit betekent de persoon in een staat van harmonie, vrede en sereniteit te brengen door zelfkennis en perfecte integratie met de buitenwereld. De weten-schap begint concrete aanwijzingen te geven voor meer serieuze voordelen van yoga, zoals het verbeteren van de gezondheid, het verminderen van pijn in het algemeen en zelfs het voorkomen van ziekten.

Timothy McCall, auteur van verschillende boeken over yoga, de arts en redacteur van het Yoga Journal, verzamelde wetenschappelijk bewijs van over de hele wereld en testte zelf de effecten van yoga op lichaam en geest.

Lees hieronder wat de belangrijkste voordelen zijn voor lichaam en geest;

1. Versterkt de lichaamspieren
Het hebben van sterke spieren is veel belangrijker dan er goed uitzien. Ze beschermen ons tegen ziekten zoals artritis en rugpijn, en voorkomen bovendien vallen bij ouderen, een belangrijke doodsoorzaak op deze leeftijd. Wanneer je je spieren opbouwt door middel van yoga, breng je die winst in balans met een grotere flexibiliteit. Als je dat in de sportschool zou doen, zou je waarschijnlijk spieren opbouwen ten koste van je flexibiliteit.

2. Help het proces van gewichtsverlies
Eén van de voordelen van yoga is om het lichaamsbewustzijn van de deelnemers te bevorderen. Maar wat betekent het? Dat er naast ruimtelijke perceptie ook inzicht is in hoe het lichaam werkt en welke voedingsmiddelen bijdragen aan het goed of slecht functioneren ervan. Door speciale aandacht te besteden aan voedsel, worden de metabolische functies van het lichaam beter uitgevoerd, wat de verbranding van calorieën en bijgevolg het gewichtsverlies bevordert. Dat wil zeggen, yoga moedigt levensverandering volledig aan. Degenen die het beoefenen, kiezen uiteindelijk voor een gezonder leven, dat niet samengaat met bijvoorbeeld ongereguleerde voeding, consumptie van alcoholische dranken en tabak.

3. Verbetert de bloedstroom
Yoga laat je bloed stromen door ontspanningsoefeningen, voornamelijk circulatie in de ledematen (handen en voeten); zuurstofrijk werken de cellen beter.

Inversies zoals hand- en schoudertops zorgen ervoor dat veneus (niet-zuurstofrijk) bloed sneller van de benen en het bekken terug naar het hart stroomt. Dit verlicht de zwelling in de benen en kan nierproblemen helpen verlichten.

4. Minder stress en angst
De meditatie die in yoga wordt beoefend, zorgt ervoor dat de persoon zich op het heden concentreert, de geest bevrijdt van problemen uit het verleden of de toekomst, wat zorgt voor emotioneel evenwicht, een gevoel van innerlijke rust, welzijn en evenwicht van de geest voor alledaagse situaties. Daarnaast helpt het ook bij de behandeling van depressie, door het gevoel van ontspanning, met meer zelfvertrouwen, optimisme, concentratie, verminderde prikkelbaarheid en verbeterde interpersoonlijke relaties.

5. Bevordert de prestaties van het lichaam voor fysieke
De oefeningen, technieken en houdingen van deze activiteit kunnen de weerstand en de versterking van de spieren meer of minder intens verbeteren, afhankelijk van de stijl en modaliteit van de beoefende yoga. Dit helpt de prestaties van het lichaam voor fysieke activiteiten en dagelijkse taken te verbeteren, verhoogt de vetvrije massa en laat het lichaam in vorm, met meer definitie en gespierde spieren.

6. Vermindert lichamelijke pijn
Houdings- en rekoefeningen helpen ook om spanning te verminderen en flexibiliteit te geven aan spieren, waardoor pijn wordt verlicht die wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld scoliose, hernia, fibromyalgie en spiercontracturen.

Vorig artikelOp een eenvoudige manier leren mediteren
Volgend artikelPompoen en sinaasappel pannenkoeken