Naast het bevorderen van het lichaam, gewichtsbehoud en het optimaliseren van het cardiovasculaire systeem, helpt het beoefenen van fysieke activiteiten direct bij het beheersen van angstgevoelens, het verhogen van de stemming en de hormonale balans.

Wil je begrijpen waarom dit gebeurt en erachter komen welke activiteiten het meest geschikt zijn om te ontspannen? Lees dan verder…

Bewegen helpt het lichaam en geest in balans te brengen
De voordelen die de oefeningen aan het lichaam bieden, hebben een neurochemische verklaring. Het beoefenen van Aerobics activiteiten vermindert de niveaus van adrenaline en cortisol, de hormonen die direct verband houden met stress, aanzienlijk. Bovendien stimuleren deze activiteiten de productie van endorfines, een neurotransmitter die ervoor zorgt dat je je beter en prettiger voelt.

Intensieve oefeningen om de hersenen te activeren en het welzijn te bevorderen

Intensieve oefening – zoals voetbal, zwemmen, volleybal en dansen, bijvoorbeeld – verhoogt de productie van endorfine, die op hun beurt verantwoordelijk is voor het bevorderen van plezier en welzijn. Als aanvulling hierop zijn deze oefeningen in staat cognitieve functies, geheugen en logisch redeneren te verbeteren. Het is geen twijfel dat intensieve oefening niet alleen goed zijn voor het lichaam, maar ook voor de geest.

Rekken om gelukkiger en rustiger te blijven
Rekken is een eenvoudige maar super krachtige activiteit om de afgifte van serotonine te stimuleren, een neurotransmitter die helpt het welzijn te bevorderen. Perfect voor het verlichten van spanning, het verbeteren van de houding en het optimaliseren van flexibiliteit en ademhaling, rekken is een van de beste oefeningen voor mensen die gestrest zijn en willen kalmeren. Alsof dat nog niet genoeg is, bevordert strekken een afname in spierstijfheid en celvernieuwing.

Yoga om lichaam en geest diep te ontspannen
Yoga is een activiteit die ontspanning van de spieren bevordert, waardoor problemen zoals slapeloosheid, nervositeit, prikkelbaarheid, ongeduld en angst worden verminderd. Bovendien is yoga een heilige remedie om de houding te verbeteren, spanningen te verminderen, de ademhaling te optimaliseren en holistisch welzijn te genereren, omdat het lichaam en geest in dezelfde verhouding ontspant.

Hardlopen om de hersenfunctie te verbeteren
Wist je dat hardlopen ook heel goed voor je verstand kan zijn? Hardlopen verhoogt het aantal neuronen en verbetert de hersenfuncties. Hardlopen veroorzaakt niet alleen euforisch gevoel maar stimuleert ook het geheugen, je reactievermogen en verkleint de kans op dementie. Hardlopen verhoogt je fitheid, de gezondheid van je hartvaten, verbranding van calorie├źn, opbouw van kracht en is goed voor de mentale gezondheid.