Moe en te veel taken? Zeven tips waardoor je makkelijker om hulp vraagt.

We leven in een drukke tijd waarin het vrij normaal is om stress te ervaren en moe te zijn. Dat kost ons ongemerkt veel; we krijgen een druk hoofd, slapen slechter en gaan misschien richting oververmoeidheid of burn-out. Het is dan niet makkelijk om toe te komen aan jezelf en je talenten of aan het pad waar je hart en ziel blij van worden.
Een goede basis om voor jezelf te zorgen is je vermogen om hulp te vragen. Deze tips maken het makkelijker om te vragen om hulp:
  1. Wil je graag superman zijn? Dat is best leuk voor een dag. Alleen raak je opgebrand als je dat elke dag wil zijn. Superman zijn heeft te maken met zoveel mogelijk zelf willen doen, wat vaak voortkomt uit het willen houden van controle. Dat is heel vermoeiend. Als je bepaalde taken kunt delen met anderen, houd je meer energie over. Je bent dan ook prettiger gezelschap.
  2. Mensen krijgen een goed gevoel als ze kunnen helpen. Dus gun ze dat en vraag juist om hulp.
  3. Als je om hulp vraagt, stel je je kwetsbaar op. Wist je dat dit een eigenschap is die mensen vaak waarderen? Zo laat je zien dat je nog iets te leren hebt. En mensen vinden het fijn om hun expertise over een bepaald onderwerp te kunnen delen.
  4. Zorg dat de ander meteen snapt waar je om vraagt. Formuleer je vraag dus helder. De ander kan dan zelf inschatten of het meteen kan gebeuren of beter later ingepland kan worden.
  5. Bedenk even aan wie je het beste welke hulp kunt vragen. Het kan zijn dat iemand ooit ‘nee’ zei omdat hij het zelf moeilijk had. Een fijne manier om het gesprek te beginnen is te zeggen dat iemand ergens goed in is en dat je daarom bij hem aanklopt. Je gesprekspartner staat dan meer open voor jou.
  6. Wist je dat je meer open staat om te leren wanneer je om hulp vraagt? Zo zet je een stap om je verder te ontwikkelen. Je laat zo je verlangen om persoonlijk te groeien groter zijn dan je angst om te falen. Wat ook helpt, is je onzekerheid te benoemen. Vaak zorgt dit voor herkenning en staan mensen meer open voor je.
  7. Het scheelt al om bij iets kleins geholpen te worden, dat kan je al goed doen. Bijvoorbeeld je collega die taken overneemt, een middagje oppas zodat je aan rust toekomt, je kinderen die de tafel dekken of je partner die de boodschappen doet. Je helpt trouwens anderen aan werk door bepaalde taken uit te besteden; je kunt een hondenuitlaatservice inschakelen, een schoonmaker, virtual assistent of strijkservice.
Deze tips zijn geïnspireerd op het boek ‘Rust – Het geheim van een stiller hoofd’ van Saskia Chatillon. Veel hulp en energie gewenst bij het opvolgen van de tips! Wil je meer tips? Deze ontvang je bij de gratis onlinetraining ‘Zet je innerlijke rust aan’ op www.saskiachatillon.nl.

Related Articles