Meditatiemuziek kan een handig hulpstuk zijn als je wilt beginnen met mediteren om een dagelijkse oefening op te zetten. Het is echter belangrijk om bewust voor mediteren met muziek te kiezen omdat het je doel moet ondersteunen. Mindfulness-expert Marisa Garau legt uit wat de twee doelstellingen van meditatie zijn, en of je daar wel of geen meditatiemuziek bij moet kiezen.

Pluizige eendjes
Enige tijd geleden volgde ik een tweedelige therapie-training om huisdieren met de energetische kracht van Reiki te kunnen behandelen. Het eerste deel vond plaats bij de Reiki-master die mij zou initiëren in deze eeuwenoude Japanse healing filosofie. Tot mijn teleurstelling waren er die dag geen huisdieren aanwezig, alhoewel ik op de stoep naar Jacky’s praktijk wel begeleid werd door een moedereend en haar tien pluizige kleintjes!

Specifieke meditatiemuziek
Jacky legde mij uit dat mensen die Reiki willen praktiseren, eerst zelf ingewijd moet worden voordat zij Reiki kunnen doorgeven. Pas in het tweede deel van de training zouden we met dieren gaan oefenen. Voor mijn eerste Reiki-niveau voerde mijn master vier inwijdingsrituelen uit. Het viel me op dat Jacky voor elk van deze inwijdingen specifieke meditatiemuziek opzette.

Diepgang
Zij deed dit om zich goed te kunnen focussen en in de juiste mindset te komen. Maar zelf vond ik de klanken ook erg prettig. Het gaf status en diepgang aan het ritueel, en het zorgde ervoor dat ik me beter kon concentreren op de duidelijk voelbare energie die uit haar handen straalde.

Verstoorde concentratie
Maar toen ik, eenmaal weer thuis, mijn Reiki-huiswerk deed en Jacky’s meditatiemuziek opzette, werkte het tot mijn verbazing helemaal niet. De muziek verstoorde mijn concentratie en begon zelfs te irriteren. Daarna ben ik verder gaan oefenen zonder muziek, wat veel beter werkte.

Positieve invloed
Voor meditatie-beginners kan muziek echter wel een positieve invloed hebben. Als je overweegt om te gaan mediteren, is het belangrijk dat je de twee doelstellingen van meditatie kent. Want in tegenstelling tot populair bijgeloof probeer je met meditatie niet ‘weg’ te raken, of je denken stop te zetten.

Mediteren doe je om één van deze twee doelen te bereiken:

1. Observatie
Met meditatie observeer je je eigen denken om te leren inzien dat het ego niet de waarheid verkondigt. Het ego babbelt onophoudelijk tegen ons aan, en vertelt ons dingen als: ik ben dom, ik ben onzeker, ik ben sloom, ik ben slechter dan anderen, ik ben beter dan anderen. Dit geklets is niet waar, het is slechts hersenactiviteit. Want je bent immers helemaal niet dom, onzeker, sloom, of slechter of beter dan anderen, het zijn louter oordelen die alleen in het denken bestaan, en het is beter voor je emotionele welzijn om de subjectiviteit van deze praatjes te leren inzien. Met meditatie observeer je al deze denkactiviteit zonder erover te oordelen. Op deze manier leer je de praatjes van het ego te doorzien, en niet zo serieus te nemen.

2. Concentreren op voelen en luisteren
Je kunt meditatie ook gebruiken om drukke energie uit al die denk-oordelen te laten ontsnappen. Dit doe je door je te concentreren op sensaties in je lichaam. Door je te concentreren op wat je in je lichaam voelt, kom je makkelijk uit je hoofd. Zo kun je dat drukke denken rustig naar de achtergrond schuiven en in een staat van diepe rust komen.

Wanneer is meditatiemuziek nuttig?
Het zijn deze twee doelstellingen die bepalen wanneer meditatiemuziek nuttig is en wanneer niet.

1. Het effect van stilte
Wil je je denken observeren en inzicht krijgen in de inhoud van de praatjes die constant in je hoofd rondmalen, dan raad ik je af om meditatiemuziek op te zetten. Je meditatie is veel effectiever als je in stilte naar je eigen denkprocessen kunt kijken… dat is immers al druk en luid genoeg! Muziek eist aandacht op, en dat verstoort de aandacht die je wilt gebruiken om je eigen denken te analyseren.

2. Muziek als focuspunt
Maar als je meditatie inzet om je denken naar een focuspunt te trekken, zodat het geen ruimte over heeft om te piekeren en zo stress te triggeren, dan kun je meditatiemuziek prima inzetten. In plaats van te luisteren naar processen in je lichaam, zoals je hartslag of ademhaling, kun je je aandacht nu focussen op luisteren naar geluiden in de buitenwereld. En muziek is dan natuurlijk een logisch en dankbaar focuspunt.

Meditatieve mindset
Nu ik in mijn Reiki-training steeds meer honden en poezen behandel, maak ik zelf steeds meer gebruik van meditatiemuziek. Ik heb gemerkt dat het de dieren op hun gemak stelt, en het helpt mij om een meditatieve mindset te creëren. Met meditatiemuziek kan ik sneller in tunen op het lichaam van het dier en op een ontspannen manier helende energievelden oproepen. Ook merk ik dat ik minder gespitst ben op ‘presteren’. Dankzij meditatiemuziek kan ik spanningen in het dierenlichaam opmerken en oplossen, zonder lastiggevallen te worden door het innerlijke ego-geklets dat ik resultaat moet boeken.

Uit je hoofd
Meditatiemuziek is een handig stuk gereedschap als je uit je hoofd en in je lichaam wilt komen om dat drukke denken even naar de achtergrond te schuiven. Wil je echter het drukke denken zelf observeren, dan is stilte je beste maatje.

In Marisa’s verdiepingsartikel over meditatiemuziek vind je een selectie van spirituele sounds voor diep-ontspannende meditaties.
Bijdrage: Marisa Garau