Het is heel natuurlijk om altijd na te denken over wat we moeten eten als het gaat om het verliezen van gewicht. We zoeken naar verschillende soorten diƫten, sappen die afvallen, soorten voedsel dat we moeten vermijden etc. Op deze manier is het moeilijk om een massage voor het afvallen te bedenken.

In 2010 maakten zestig mensen deel uit van een onderzoek dat de effectiviteit van drie soorten massage in vetreductie vergeleek. Ze werden in drie groepen verdeeld: de ene onderging mechanische massage, de andere met lymfedrainage en de andere met bindweefselmassage. De resultaten waren zeer interessant: de drie groepen hadden een afname in de omtrek van de dijen, een afname van de hoeveelheid vet in hun buik en een verbetering in de taille-heupratio. De groep die de bindweefselmassage deed, had de grootste verbetering in de omtrek van de dij. Degenen die mechanische massage hebben gedaan, hadden de beste resultaten bij het verliezen van buikvet.

Dit betekent dat ondanks een massage, die bijna onmiddellijk effect kan hebben op de vorm en omvang van je lichaam, je nog steeds een aantal veranderingen in je levensstijl en gewoonten moet aanbrengen als je meer zichtbare resultaten wilt zien.

Waarom massage gebruiken om af te vallen?
Een volledige lichaamsmassage verbetert je bloedsomloop en brengt voedingsstoffen en zuurstof naar je weefsels en verwijdert afvalstoffen uit het metabolisme. Deze residuen worden via de nieren en urine verwijderd. Dus je weet dat het goed gaat, als je kort na een massage moet plassen. De afval-massage is vooral handig als je weet dat een deel van je gewicht te wijten is aan vochtretentie. Massage verbetert de spiertonus; regelmatige massages helpen de spiergroei te maximaliseren, spanningsverwijdering, ontspanning en waar krachtige massages worden toegepast (bijvoorbeeld op de heup en de dijen), waardoor het de cellulitis kan verminderen. Massage bespoedigt de hersteltijd na een intensieve lichamelijke activiteit. Neem een massage direct na het sporten. Sportmasseurs zijn bijzonder effectief in het doen van dit soort massages. Massage helpt bij het verlichten van stress, als stress een factor is die bijdraagt aan je gewichtstoename, kun je overwegen ontspanning- of revalidatiemassage te gebruiken om je te kalmeren en te voorkomen dat je meer gaat eten vanwege stress.

Welk type massage werkt het best?
Hoewel elke vorm van massage je tijdens je plan van het gewichtsverlies zal helpen, zijn er sommige types die een speciale vermelding verdienen.

Lymfedrainage: deze zeer zachte vorm van massage voor gewichtsverlies is vooral effectief als je een ernstige vochtretentie ervaart. De effecten van lymfedrainage kunnen zeer diep zijn, vooral in de armen en benen.

Zelfmassage in de buikstreek: als je weet dat je vatbaar bent voor obstipatie of een spastische darm, kunnen regelmatige massages in de buikstreek een groot verschil maken. Dit hoeft geen lang proces te zijn; masseer je buik in een beweging met de klok mee vanaf de rechterkant van je heup. Slechts drie minuten ervan twee keer per dag kan helpen om constipatie te verminderen, het versterken van de buikspieren te verbeteren en kan je binnen een paar weken de omvang van je buik verminderen.

Krachtige massage in gebieden met cellulitis: vraag je massagetherapeut om een behandeling van een half uur, die alleen op de benen, heup en dijen is gericht. Als de behandeling erg krachtig is en veel snelle bewegingen bevat, kun je binnen enkele dagen een verbetering beginnen te zien.

Vorig artikelSpinaziesoep met bulgur en kokosmelk
Volgend artikelHoe je op een eenvoudige en efficiƫnte manier de aanmaak van serotonine kunt stimuleren