Een positief leven hebben, een gelukkig leven, is ook een biologisch proces. Degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn vier hormonen: serotonine, endorfine, dopamine en oxytocine. Een simpele verandering in de productie of opname van één van deze stoffen door het lichaam is voldoende om het gevoel van geluk of verdriet te vergroten of te verkleinen, om meer of minder moed en aanleg te geven.

Verschillende wetenschappelijke studies bevestigen de relatie die de onbalans van deze hormonen, vooral serotonine, heeft met depressie, een ziekte die wereldwijd meer dan 300 miljoen mensen treft. Serotonine, bekend als het gelukhormoon, is een neurotransmitter die in de hersenen werkt, communicatie tussen zenuwcellen tot stand brengt en ook kan worden aangetroffen in het spijsverteringsstelsel en in bloedplaatjes. Dit molecuul wordt geproduceerd uit een aminozuur genaamd tryptofaan, dat wordt verkregen via voedsel en  zorg onder meer de regulering van de hartslag, slaap, eetlust, stemming, geheugen en lichaamstemperatuur regelt. Het in balans hebben van deze stof is essentieel voor een gelukkig leven.

Lees verder hoe je de aanmaak van serotonine op een eenvoudige en efficiënte manier kunt stimuleren.

1. Voeding
Geluk ligt ook op het bord. En tryptofaan is het hoofdingrediënt in het recept. Dit essentiële aminozuur wordt niet door het menselijk lichaam aangemaakt en één van de beste manieren om het te verkrijgen is via voedsel. Tryptofaan fungeert als een voorloper van serotonine en kan worden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals bananen, ananas, kiwi, haver, peulvruchten (linzen, azukibonen), lijnzaad, quinoa  en  pompoenpitten.

2. Regelmatig of met hoge intensiteit sporten
Regelmatig of met hoge intensiteit sporten is mogelijk om de serotonine spiegel in het bloed dat de hersenen bereikt te verhogen, wat resulteert in een gevoel van welzijn en een verbetering van de kwaliteit van leven.

3. Zonlicht stimuleert de aanmaak van serotonine
Zonlicht stimuleert de aanmaak en afgifte van verschillende heilzame stoffen in ons lichaam. Begin de dag met 15 tot 20 minuten zonneschijn om een ​​duidelijke verbetering in je productiviteit en geluk te zien.

4. Zorg voor een goede nachtrust
Slaapgebrek heeft de neiging om de verbinding van endorfine met de receptoren van het limbisch systeem te verminderen, dat het gevoel van plezier regelt. Zo kunnen we door een goede nachtrust beter gebruik maken van endorfine.

5. Positiviteit beoefenen
Positiviteit beoefenen is een andere fundamentele gewoonte voor het produceren van serotonine. Optimistisch denken is fundamenteel voor gezondheid en welzijn, en speelt een beslissende rol bij het effectief beheersen van dagelijkse stress. Positivisme is een essentieel hulpmiddel als het gaat om het verhogen van de serotonine spiegel. Zelfs het onthouden van positieve en gezellige momenten verhoogt je productie. Er zijn echter veel andere tools die je kunt gebruiken om dit te bereiken.

6. Vermijd zo veel mogelijk stress
Chronische stress is één van de ergste vijanden van je welzijn. Het veranderen van je levensstijl en het toevoegen van meer ontspanning aan je routine kan dus een verschil maken. Het gaat over rust leven in plaats van gestrest.

Niet te vergeten:
De gewoonten op deze lijst zijn niet de enige die kunnen helpen om de serotonine spiegel te verhogen. Ze behoren echter tot de meest effectieve. Rusten en aandacht besteden aan je behoeften is ook cruciaal voor het verwijderen van cortisol, een stresshormoon, en het verhogen van serotonine. Zoek tijd om voor jezelf en je lichaam te zorgen. Je kunt dit doen met  massage, sauna, yoga of een andere stress verlagende activiteit die je leuk vindt.

Beeldcredit: Allef Vinicius
Vorig artikelMassage om af te vallen
Volgend artikelOuders lijken opvoeding gericht op roken en alcoholgebruik lastiger te vinden als kinderen ouder worden