Stress op het werk is één van de grootste problemen in de samenleving van vandaag, het veroorzaakt de kans op verschillende ziekten, evenals psychische stoornissen, waaronder angst en depressies.

Met een toenemende concurrentiepositie is er een toenemende zoektocht naar professionals die vele uren achter elkaar kunnen werken en die steeds meer hogere doelen kunnen bereiken. Er zijn verschillende factoren die verband houden met de toename van werkstress, hieronder vallen lage lonen, lange werkdagen, weinig groeiperspectieven en professionele ontwikkeling.

Helaas is de druk van deze professionals binnen bedrijven enorm, met symptomen als geïrriteerdheid, concentratieverlies, emotionele onrust, stemmingswisselingen en de fysieke problemen die optreden als gevolg van deze werkoverbelasting, inclusief symptomen van hoofdpijn, maagpijn, slapeloosheid, verhoogde bloeddruk, lage immuniteit etc.

Hoe kun je beter om gaan met stress op het werk?
Proberen om de arbeidsmarkt te veranderen is niet de beste oplossing, omdat veel van deze bedrijven zich geen zorgen maken over de overbelastingen en het aantal uren dat hun werknemers werken. Het is daarom noodzakelijk dat er een individueel actieplan is om de dagelijkse en constante druk op het werk te verminderen en om zo goed mogelijk aan alle professionele eisen te kunnen voldoen.

Hier zijn manieren om stress op het werk te elimineren en te leren hoe je jouw werk beter kunt beheersen, zodat je een betere levenskwaliteit krijgt:

Adem diep
Deze tip lijkt heel eenvoudig, maar het kan veel voordelen opleveren voor het verbeteren van de fysieke en mentale gezondheid. Ademhaling helpt ontspanning te bevorderen, kalmte en rust te vergroten en stimuleert het juiste energieverbruik in het lichaam. Het beoefenen van fysieke oefeningen en ook van meditatietechnieken helpt het lichaamsbewustzijn te stimuleren in relatie tot de juiste ademhaling.

Probeer gedurende de hele dag minstens 10 minuten rust te nemen om te ontspannen en diep adem te halen. Kies een rustigere plek waar niemand je kan onderbreken. Sluit je ogen en adem diep, vul de longen, probeer dit langzaam te doen. Houd het een beetje vast en laat de lucht langzaam los. Herhaal dit proces een paar minuten totdat je je rustiger voelt.

Goede nachtrust
Overmatige stress kan slaapstoornissen veroorzaken en vermoeidheid, mentale vermoeidheid en verlies van productiviteit vergroten. Tijdens de slaap voert het lichaam verschillende functies uit die helpen de gezondheid te behouden en te verbeteren. Slaapkwaliteit is de sleutel tot een gezond lichaam en geest. Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen die moeite hebben met slapen of een paar uur per dag slapen een hogere vorm van ziekten en ook een hogere mate van stress hebben.

Creëer een gezondere slaapomgeving die rustiger en minder licht is. Probeer ook ‘s avonds zeer stressvolle activiteiten te vermijden, zodat je meer ontspannen bent voor het slapen gaan. Het ideaal is om een routine van ten minste 8 uur slaap per nacht te handhaven.

Plan altijd je volgende dag
Eén van de meest stressvolle situaties op de werkplek is het gebrek aan planning. Activiteiten op een willekeurige en ongecontroleerde manier doen kan veel stress veroorzaken, maar ook problemen veroorzaken met betrekking tot het behalen van doelen en het vinden van resultaten en het verstoren van relaties met andere professionals die in dezelfde omgeving werken.

Een heel eenvoudige tip is om een takenlijst voor de volgende dag te organiseren. Op deze manier kun je jouw geest verlichten, die minder overweldigd zal worden door zoveel informatie, en helpen bij het plannen van de tijd en middelen die voor elke activiteit vereist zijn.

Neem gedurende de dag korte pauzes
Er is nog steeds een cultuur dat uren aan één stuk werken synoniem is aan productiviteit. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van kleine pauzes gedurende de dag stress op het werk enorm kan verlichten en ook kan helpen de concentratie en focus te verbeteren om elke activiteit uit te voeren. Maak een werkroutine die voor elke taak een tijdskader doorloopt, zodat je jouw concentratie behoudt met een korte rustperiode. Een voorbeeld van dit type routine kan zijn: 90 minuten achter elkaar werken, zonder pauze, en vervolgens een pauze van 10 tot 15 minuten nemen voordat je terugkeert.

Leer om nee te zeggen
Eén van de vele problemen die stress op het werk kunnen veroorzaken, is de overmaat aan urgentie die moet worden opgelost en overmatige onderbrekingen. Leer hoe je dagelijkse situaties kunt beheren door mensen duidelijk te maken dat je bezig bent.

Ook leren communiceren kan stress verminderen. Leer te beoordelen of de taken in overeenstemming zijn met jouw prioriteiten. Leg uit dat je geen toezegging kunt doen als het je echt zal storen en als het nodig is om bij te houden wat er is gebeurd, overweeg dan om bepaalde activiteiten te delegeren.

Maak een lijst met taken en prioriteiten
Gedesorganiseerd taken op het werk kan veel angst opwekken en stress aanzienlijk vergroten. Maak een kalender om alle taken van de dag te plaatsen en de prioriteiten te kiezen. Focus op activiteiten die u zullen helpen uw persoonlijke en professionele doelen te bereiken.

Een andere belangrijke tip is om te proberen projecten in kleine stappen te verdelen. Op deze manier zul je je realiseren dat je constant in ontwikkeling bent en altijd gemotiveerd zult zijn om je prestatie te zien in de activiteiten die je elke dag uitvoert.

Voer regelmatig lichaamsbeweging uit
Wanneer mensen erg druk zijn, hebben ze de neiging om niet goed voor hun eigen gezondheid te zorgen, terwijl het nemen van een gezonde voeding en het niet uitvoeren van activiteiten kunnen bijdragen aan het fysieke en mentale welzijn.

Fysiek fit voelen kan veel bijdragen om stress te beheersen, het helpt ook om energie en stemming te stimuleren. Doe een paar minuten per dag wat lichaamsbeweging. In het ideale geval moet je minstens 3x per week gedurende 30 minuten trainen. Als je een zittend beroep leidt, begin dan met kleine wandelingen in de buitenlucht en verhoog de intensiteit van deze activiteiten in de loop van de tijd.

Activiteiten die het meest aan te bevelen zijn: wandelen, hardlopen, fietsen, evenals team sporten, zoals voetbal en volleybal. Bodybuilding en fitness zijn ook geweldige opties om stress te verlichten, jouw conditie te verbeteren en een gezonder leven te garanderen.

Eet gezonder voedsel
Net zoals lichaamsbeweging kan gezonde voedsel helpen om de gezondheid te verbeteren en stress op het werk te verminderen. Voedingsmiddelen kunnen ook bijdragen aan het fysieke en mentale welzijn. Maak de hele dag kleine maaltijden met verschillende soorten voedsel, zoals fruit, noten, groenten.

Vermijd voedingsmiddelen die rijk zijn aan ongezonde vetten en suikers, omdat deze de afgifte van gezonde hormonen kunnen verstoren en de vochtinname kunnen verlagen om het lichaam te hydrateren en een betere concentratie en focus te bevorderen.

Begin jouw dag op de juiste manier
Op dagen dat je laat opstaat en haast hebt om te werken, zal je dag gestrester en minder productief zijn. Begin de dag goed, probeer vroeg op te staan, een gezond ontbijt te maken en rustig jouw activiteiten te organiseren. Op deze manier ga je op het juiste moment aan het werk en ben je klaar om de dag goed te beginnen. Als je ‘s-morgens wat lichaamsbeweging kunt doen of wat ontspanningsactiviteiten, zul je je ook realiseren dat je meer gefocust zult zijn.

Vermijd perfectionisme
Wanneer we perfectionisme onze activiteiten laten bepalen, kan dit een aanzienlijke toename van stress op het werk veroorzaken. Het zal ook veel langer duren om de resultaten van onze activiteiten te zien. Stel kleine doelen in voor het opleveren van je werk, leveringsdatums voor jezelf of voor anderen in te stellen. Op deze manier ben je verplicht om de activiteiten uit te voeren en ze af te leveren, zelfs als ze niet perfect zijn. Realiseer je dat een goed idee dat in de praktijk wordt gebracht, beter is dan veel sensationele ideeën die nooit uit de verf komen.

Accepteer dat je niet alles kunt controleren
Er zijn veel situaties die we proberen te veranderen in de verwachting dat we verschillende resultaten hebben. Veel van hen hebben echter niet de volledige controle over ons en leiden uiteindelijk tot onnodige angst en stress bij het zoeken naar oplossingen. Overweeg voor elke uitdaging en elk obstakel dat je tegenkomt, je werkelijke deelname en controleer welke activiteiten volledig afhankelijk zijn van jou.

Richt je eerst op deze activiteiten en analyseer, voor all het andere waar je van afhankelijk bent, of het de moeite waard is of niet. Je zult je in de loop van de tijd realiseren dat veel van de stress-genererende problemen op het werk niet onder controle zijn, zodat je minder angstig kunt zijn om andere resultaten te krijgen.

Maak goede relaties op het werk
Stresssituaties in de werkomgeving zijn talrijk en veel ervan kunnen worden vermeden als we weten hoe we moeten communiceren en betrekking hebben op mensen die in dezelfde omgeving leven. Probeer meer naar je collega’s te luisteren, probeer een persoonlijker contact te houden en maak strategieën om de processen te vergemakkelijken die betrekking hebben op de activiteiten die je samen hebt gedaan.

Dus wanneer er een meer gespannen situatie is die moet worden opgelost, zullen de betrokkenen ontvankelijker zijn om te onderhandelen en de situatie te vergemakkelijken bij het nastreven van een gemeenschappelijk doel.