We horen veel over het belang van magnesium voor de gezondheid, maar wat is het, waar is het voor en wat zijn de belangrijkste bronnen?

Magnesium is een essentieel mineraal voor het lichaam en is aanwezig in verschillende voedingsmiddelen en zelfs in water. Het heeft de functie om enzymactiviteit, koolhydraatmetabolisme, glucoseniveaus, bloeddruk te reguleren en draagt zelfs bij aan de productie van eiwitten.

Minerale tekortkomingen
Wanneer er onvoldoende magnesium in je lichaam aanwezig is, kunnen zowel lichamelijke als psychische klachten ontstaan zoals: onrust, hoofdpijn en migraine, stress, spieren (kramp, gevoelloosheid en/of tintelingen), botontkalking, verminderde energie en weerstand, verhoogde bloeddruk, slapeloosheid, geheugenproblemen en in sommige gevallen hallucinaties.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) inname is 320 mg voor vrouwen en 420 mg voor mannen. Advies van een arts/voedingsdeskundige is van het allergrootste belang, zodat het de ideale hoeveelheid van het mineraal voor elk type organisme kan worden vastgesteld.

Tijdens het koken gaan veel mineralen en vitaminen verloren. Om dit te voorkomen, probeer het voedsel te stomen i.p.v. te koken.

In het geval dat je al deze voedingsmiddelen eet en nog steeds een tekort hebt aan het mineraal, wordt het meestal aanbevolen (met de hulp van een arts/voedingsdeskundige) om deze te korten aan te vullen met een vitamine B-supplement of een multivitamine die B-vitamines bevat, wat helpt bij de absorptie van magnesium.

Bronnen van magnesium
Bronnen die rijk zijn aan magnesium en die moeten worden opgenomen in ons dagelijkse voeding zijn o.a.: pompoenpitten, paranoten, sesamzaad, lijnzaad, cashewnoten, amandelen, pinda’s, havermout, spinazie en bananen.

Andere voedingsmiddelen die ook goede hoeveelheden magnesium bevatten, zijn melk, yoghurt, bittere chocolade, vijgen, avocado’s en bonen.

Vorig artikelInvesteren in liefde en geluk
Volgend artikelDe voordelen van etherische rozenolie voor het gezondheid