Lijnzaadmeel: glutenvrij en gezond
De favoriet voor een gezond eet- en fitnessleven; lijnzaadmeel is een functioneel voedsel omdat het geen gluten bevat en tal van gezondheidsvoordelen kan bieden, zoals: hulp bij het afvallen, het voorkomen van hartaandoeningen, het verbeteren van het immuunsysteem, het in balans houden van natrium in het lichaam en meer.

Wat maar weinig mensen weten, om de voordelen van lijnzaadmeel te krijgen, dient het gemalen te zijn. Let hier bij aanschaf van dit voedsel op, dit is cruciaal. Veel bedrijven pakken lijnzaad niet correct in, en wanneer dit het geval is, wordt het aan licht en zuurstof blootgesteld en daardoor verliest het zijn voordelen door de oxidatie van de vetzuren.

Er worden twee soorten lijnzaad op de markt gebracht: goud lijnzaad en bruin lijnzaad. Beide zijn rijk aan Omega 3, vezels, eiwitten, vitamine A, B1, B6, B12, E, kalium, natrium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, zink, mangaan, selenium en Omega 6. Maar, wat zijn de verschillen tussen hen?

De waarheid is dat er zijn niet veel verschil zit tussen goud lijnzaad en bruin lijnzaad. De voordelen zijn vrijwel hetzelfde en de belangrijkste veranderingen zijn meestal in de commerciële waarde van elk van hen, maar is dat het alleen?

Zie hieronder enkele verschillen:

Goud lijnzaad
Goud lijnzaad is ideaal voor recepten omdat het een dunnere schil en een zachtere smaak heeft dan bruin lijnzaad. De prijs is iets hoger vanwege geografische kwesties, omdat het meestal wordt gevonden in koudere klimaten.

Bruin lijnzaad
Bruin vlas groeit meestal in delen van de Middellandse Zee waar het weer warmer is. Zijn schil is een beetje dikker en de smaak is een beetje meer bitter en is ideaal voor het mixen in yoghurt of in het eten.

Ongeacht het type lijnzaad raden voedingsdeskundigen het aan om niet meer dan 10 gram lijnzaad per dag te consumeren, het equivalent van een eetlepel, of ongeveer 70 calorieën. Als het teveel wordt gegeten, kan dit constipatie veroorzaken vanwege de grote hoeveelheid vezels.

Voordelen van lijnzaadmeel
De voedingsrijkheid van dit voedsel kan ontelbare voordelen opleveren voor de gezondheid van degenen die het consumeren, zoals het verminderen van de symptomen van de menopauze, het voorkomen van voortijdige veroudering van cellen, het versterken van het immuunsysteem, het verminderen van het risico op hartziekten en het helpen bij gewichtsverlies.

Verminderde symptomen van PMS en menopauze
Lijnzaad bevordert de hormonale balans en is daarom een grote bondgenoot van de gezondheid van vrouwen. In de premenstruele periode of tijdens de menopauze is er een vermindering van oestrogenen in het vrouwelijk lichaam en heeft lijnzaad een grote concentratie lignanen, stoffen die op een manier functioneren om de vrouwelijke hormonen in balans te houden. Dus wanneer het lijnzaad wordt geconsumeerd, is er een soort natuurlijke hormoonvervanging, die de meest lastige symptomen verlicht.

Preventie van vroegtijdige veroudering
Omdat het rijk is aan Omega 3 en Omega 6, twee van de belangrijkste antioxidanten, lijnzaad, zowel goud als bruin, helpt bij het voorkomen van vroegtijdige veroudering en degeneratieve ziekten.

Versterking van het immuunsysteem
Nogmaals, de voedingsstoffen in lijnzaad werken ten behoeve van uw gezondheid, deze versterkt het immuunsysteem. De anti oxiderende eigenschappen van het lijnzaad zijn ook verantwoordelijk voor het versterken van de reactie van de lichaamscellen op infecties.

Het risico op hartaandoeningen verminderen
Omega 3, aanwezig in beide soorten granen, helpt de vorming van stolsels te voorkomen door het verlagen van de tarieven voor totaalcholesterol en LDL, slechte cholesterol genoemd. Daarnaast werkt lijnzaad ook om de bloeddruk te verlagen, wat het risico op hartaandoeningen enorm helpt verminderen.

Hulp bij afvallen
Continue consumptie van lijnzaadbloem werkt op de hypothalamus en reguleert het verzadigingsmechanisme. Op die manier is het gemakkelijker om gewicht te verliezen!

Lijnzaadmeel kan tarwemeel ook vervangen in glutenvrije recepten. Dit zal je helpen om gezonder te eten met functioneel voedsel. Tenslotte, als een rijke bron van vezels, zal het het darmkanaal helpen, dat, naast het verliezen van gewicht, de huid mooier maakt.

Verbruikssuggesties
Als je zich aan een glutenvrij dieet houdt, moet u weten dat lijnzaadmeel tarwemeel in verschillende recepten redelijk goed kan vervangen. Kies in dat geval voor het goud lijnzaad, dat een zachtere smaak heeft en ook het uiterlijk van het gerecht behoudt zoals je gewend bent.

Lijnzaad wordt ook veel gebruikt in veganistische recepten als een vervanging voor het ei, omdat het doordrenkt is in een soort van consistente gel, vergelijkbaar met eiwit. Gebruik een eetlepel lijnzaadmeel gemengd met twee eetlepels water om het equivalent van één ei te maken. Na 20 minuten kan het mengsel in een gerecht worden gebruikt.

Vorig artikelPower smoothie recepten
Volgend artikelStarten met een veganistisch dieet