In tijden van grote veranderingen en onzekerheid lijkt geluk zo fragiel als een fladderende vlinder. Het ene moment voel je je rustig en prima, maar zodra je een alarmerend nieuwsbericht hoort, word je weer meegesleurd in stress en negativiteit. Volgens mindfulness-expert Marisa Garau is er echter een praktische manier om een stevige basis van innerlijk geluk te creëren, zodat je niet meer afhankelijk bent van vluchtige geluksmomentjes.

Zak en as
Toen ik zelf nog in de ratrace van het Amsterdamse reclamewereldje meedraaide, was het gevoel van geluk volledig afhankelijk van de dingen die ik op mijn werk meemaakte. Was een klant blij met mijn reclame-ideeën, dan kon ik mijn geluk niet op, yeah! Maar als er iets misging met de uitwerking van een campagne, zat ik in zak en as en liep ik dagenlang gedeprimeerd rond.

Willoos
Deze emotionele rollercoaster had grote invloed op mijn relaties omdat mensen in mijn omgeving zich altijd moesten afvragen hoe m’n pet hing. Ik had geen enkele grip op mijn gevoelens, en kon dus niets anders dan meedobberen op de wilde golven van het leven waarin fijne en nare ervaringen zich nu eenmaal snel afwisselen. Ook mijn gezondheid leed onder het feit dat ik mijn denken niet onder controle had, en zo liep ik jarenlang van de ene specialist naar de andere.

Emotionele weerbaarheid
Vijftien jaar geleden maakte ik kennis met de power van mindfulness, en dat was maar goed ook want ik kon toen niet voorzien hoe mijn emotionele weerbaarheid op de proef gesteld zou worden.

Afscheid
Ik heb in de afgelopen jaren namelijk behoorlijk veel meegemaakt. In 8 jaar tijd ben ik maar liefst drie keer naar de andere kant van de wereld geëmigreerd, van Nederland naar Nieuw-Zeeland, van Nieuw-Zeeland terug naar Nederland, en toen weer terug naar Nieuw-Zeeland. Let wel, mét onze poezen wat enorm stressvol was vanwege de onmogelijk strenge importregels. Ik heb zware financiële tegenslag gehad en moest de broekriem een tijdlang flink aanhalen om mijn cottage te kunnen behouden. Ook heb ik in de afgelopen jaren afscheid moeten nemen van mijn poezen en van mensen die me erg dierbaar waren.

Gegroeid
Waar mijn oude-ik ongetwijfeld op de hartbewaking van de IC was geëindigd vanwege dit soort stressvolle en verdrietige gebeurtenissen, is mijn nieuwe-ik er dankzij mindfulness bijzonder goed doorheen gekomen. Sterker nog, mijn gevoel van innerlijk geluk is gestaag blijven toenemen.

Grip op geluk
Betekent dit dat je zelf grip kunt hebben op hoeveel geluk je ervaart? Ja, gelukkig wel 🙂 En dat alles met behulp van mindfulness. Met mindfulness zie je namelijk in dat het ervaren van geluk niet door omstandigheden in de buitenwereld wordt veroorzaakt.

Denk-reacties
Geluk (of het gebrek eraan) wordt slechts veroorzaakt door onze denk-reacties op omstandigheden in de buitenwereld. Terwijl we geen grip hebben op gevaarlijke virussen, maatschappelijke polarisering, of het slechte humeur van de baas… kunnen we onze gedachten over deze omstandigheden gelukkig wel onder controle krijgen.

Teugels
Met mindfulness train je je denken om niet altijd maar willoos mee te gaan in negatieve gedachten-reacties. In plaats daarvan bepaal je voor elke gedachte of je verder wilt denken omdat het je op een goed idee heeft gebracht, of dat de gedachte niets meer is dan een paniekerige waarschuwing die je niets oplevert dan een golf aan negatieve gevoelens.

Geheim
Het leren luisteren naar goede gedachten die je verder helpen in je leven en het leren negeren van negatieve gedachten die je juist tegenhouden om goede dingen te doen, vormt het geheim van een gelukkig leven.

Impulsief
Neem je elke willekeurige gedachte voor waarheid aan, dan word je voortdurend heen en weer geslingerd tussen fijne en nare ervaringen. Maar zodra je boven het impulsieve, reactieve denken kunt uitstijgen, dan heb je opeens overzicht en kun je duidelijk zien welke gedachte aandacht verdient, en welke gedachte je beter op kunt laten lossen zonder je er emotioneel in mee te laten trekken.

Nuchter
Dankzij mindfulness ontwikkel je een gezonde balans, niet alleen in je denken… maar ook in je gevoelens en emoties. Als je elke gedachte bekijkt en nuchter bepaalt of en hoe je erop wilt reageren, is er niets meer in de buitenwereld dat je uit balans kan duwen. Elke onverwachte ontwikkeling die gedachten/paniek triggert, beantwoord je dan namelijk met rustige aandacht en een duidelijke keuze. Zo word je niet meer overweldigd en hoef je geen intens-stressvolle emoties meer te ervaren.

Vaste metgezel
Ben je eenmaal in staat om die balans in jezelf te verankeren, dan zul je merken dat er een basis van permanent geluk begint te groeien. Niet langer zal de ervaring van geluk een vluchtige aangelegenheid zijn. Het zal daarentegen je vaste metgezel worden: een vrolijke vlinder die voortaan altijd met je mee fladdert… waar je ook gaat.

In haar uitgebreide artikel over geluk heeft Marisa een 10-tal inzichten beschreven die ook jou zullen helpen om geluk in je leven te cultiveren.

Bijdrage: Marisa Garau
Foto: Andrea Piacquadio
Vorig artikelProfessionals voor psychische hulp: “grote zorgen over de impact van de coronacrisis voor cliënten en henzelf”
Volgend artikelRoken in de auto schadelijker dan gedacht