Water is een levensbron die zowel intern als extern een grote rol speelt in ons organisme; om deze reden zullen we het vandaag hebben over de voordelen van een koude douche.

Wanneer we water consumeren, houden we ons lichaam gehydrateerd, hebben we een mooiere huid en zijn veel van onze lichaamsfuncties gemakkelijker te vervullen. De voordelen van water gaan echter verder dan het intern verbruik.

Douchen is een gewoonte van hygiëne en gezondheid die allemaal dagelijks wordt uitgevoerd. Over het algemeen geven we er de voorkeur aan een warm of hete douche te nemen, omdat het meer ontspannend is, maar koud douchen is extreem goed voor de gezondheid en het welzijn; het is verbazingwekkend hoe eenvoudig een douche zo stimulerend kan zijn, toch? Vaak geven mensen in de drukte van het dagelijks leven geen waarde aan dit moment onder de douche. Maar een goed genomen douche, vooral met ijskoud water doet echt wonderen! Om beter te begrijpen hoe koud water ons lichaam beïnvloedt, hebben we de belangrijkste voordelen van koud douchen op een rijtje gezet. Hopelijk dat je deze gewoonte voor het dagelijks leven kunt aannemen!

1. Het nemen van een koude douche helpt het lichaam wakker te maken
Eén van de meest voorkomende toepassingen van koud douchen is wakker worden. Vooral ‘s-ochtends kan dit je helpen jouw aandacht te richten op de dag, op het werk, op school of een reeks oefeningen(fitness). Als je dit moment verder wilt verbeteren, kun je met een behulp van een bodyscrub dit ook onder het douchen gebruiken om het lichaam te ontgiften. Gewoon beginnen en exfoliëren tijdens het douchen bij een licht verwarmde temperatuur om de poriën te openen en de bloedvaten door het hele lichaam te verwijden, wat je een ontspannend effect geeft.

2. Koud douchen helpt depressies te genezen
Een studie van de Virginia Commonwealth University School of Medicine heeft nog een ander groot voordeel van koud douchen bewezen. Het heeft een positief effect op mensen die aan een depressie lijden: een koude douche stuurt elektrische impulsen naar de hersenen, wat kan helpen om een depressie te verbeteren. Het wordt aanbevolen om gedurende enkele weken één of twee keer per dag een koude douche (snel, 2-3 minuten) te nemen.

3. Verbetert de bloedcirculatie
Voor mensen met bloedcirculatie problemen is koud water een zeer effectieve therapie omdat het een goede bloedcirculatie bevordert en helpt om zuurstof en voedingsstoffen beter door het lichaam te verdelen.

4. Verbetert de gezondheid
Een koude douche in de ochtend doet meer dan je wakker maken en de bloedsomloop stimuleren. Heet-koud stimulatie verwijdt en vernauwt bloedvaten, wat het immuunsysteem versterkt. Studies tonen aan dat koud water ook spierpijn vermindert en het herstelproces na de training helpt.

5. Helpt om ontstekingspijn te verlichten
Als het gaat om ontstekingspijn, zoals peesontsteking en spier kneuzingen bijvoorbeeld, dan werken koude douches ook als een geweldige bondgenoot. Koud water is geweldig voor het verminderen van zwelling, pijn en langdurige hulp bij de behandeling van ontstekingen. Afhankelijk van het geval is het ook nodig om ijspakketten te maken om de pijn verder te verlichten.

6. Wekt het organisme
Koud water stimuleert ons lichaam, activeert systemen en maakt ons lichaam alert. Het wordt aanbevolen om een koude douche te nemen om de dag te beginnen en dat gevoel van vermoeidheid kwijt te raken. Het wordt ook aanbevolen voor na het sporten.

7. Is goed voor de gezondheid van huid en haar
Wist je dat koud water erg goed is voor de gezondheid van huid en haar? Het helpt de poriën van onze huid te sluiten en maakt haarlokken zijdezacht, in tegenstelling tot heet water, dat de neiging heeft uit te drogen, de hoofdhuid verbrandt en bescherming tegen zowel huid als haar verwijdert.

Tips voordat je een koude douche neemt
Als je niet gewend bent om een koude douche te nemen, kan het een beetje moeilijk zijn om deze goede gewoonte te krijgen. Om te genieten van de voordelen, kun je je geleidelijk aanpassen aan koud water.

De eerste aanbeveling zal zijn om te beginnen met douchen met warm water en het verlagen van de watertemperatuur zodat de verandering niet plotseling is. Naarmate de dagen verstrijken, kunnen we van een warme naar een koudere temperatuur gaan en dus beginnen deze gezonde gewoonte aan te nemen.