Onze energie voor het dagelijks leven, ons humeur, het uiterlijk en de gezondheid van het lichaam in algemene termen die rechtstreeks verband houden met de balans van ons hormonale systeem; wij mensen zijn zeer gevoelige wezens, daarom worden we beïnvloed door verschillende dingen die ons omringen, van de lucht die we inademen tot het voedsel dat we eten. Deze invloeden van buitenaf hebben een wisselwerking met onze gezondheid, inclusief ons hormonaal systeem, verantwoordelijk voor verschillende vitale functies in ons lichaam.

Hormonen, die onder andere verantwoordelijk zijn voor het beheersen van onze stemming, ons spijsverteringsstelsel, libido, metabolisme en de gezondheid van onze huid, kunnen gemakkelijk op een onevenwichtige manier worden geproduceerd, waardoor deze onbalans op verschillende manieren verschijnt. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat we aandacht besteden aan onze levensstijl, en vooral aan onze voeding.

Lees hieronder een lijst met voedingsmiddelen die helpen hormonen in balans te brengen

1. Avocado
Avocado is rijk aan gezond vet dat ons helpt voedingsstoffen op te nemen, maar ook rijk aan vezels, kalium, magnesium, vitamine E, B-vitamines en zuur.
Avocado bevat ook stoffen die helpen de bloedglucose onder controle te houden, de werking van het hormoon insuline te verbeteren en helpt ook bij de modulatie van het hormoon cortisol (stresshormoon).

2. Knoflook
Bekend om zijn gezondheidsvoordelen is knoflook nu geïndiceerd om het libido en spierhypertrofie te verhogen door de testosteronniveaus te verhogen.
Knoflook, door een stof genaamd allicine, bestrijdt de productie van cortisol, een stresshormoon dat de productie van progesteron aanzienlijk vermindert.

3. Groene bladgroenten
Het geheim van deze categorie is om altijd naar de groenste te zoeken! En hoe donkerder het groen, hoe beter zoals asperges, broccoli, spinazie, boerenkool, kool, komkommer, koriander en selderij o.a.

4. Probiotica en prebiotica
Onstabiele hormonen kunnen de darmbarrière en het microbioom beïnvloeden en ongecontroleerde ontstekingsproblemen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om gefermenteerde probiotische voedingsmiddelen, zoals yoghurt en zuurkool en prebiotische voedingsmiddelen, zoals bananen, asperges en champignons, te consumeren die zorgen voor de balans van de darm en hormonen.

5. Goede koolhydraten
Hormonen hebben koolhydraten nodig om hun evenwicht te bewaren. Experts zeggen dat onbewerkte of onderbewerkte granen, groenten en fruit tot de “goede koolhydraten behoren en positief zullen profiteren van het hormonale evenwicht als ze in een gecontroleerde hoeveelheid worden geconsumeerd.”

6. Gezonde vetten
Gezond vetten zoals kokosolie stimuleert de functie van de schildklier, waardoor deze de productie van hormonen verhoogt, zoals DHEA, pregnenolon en progesteron, die de veroudering van het lichaam vertragen. Deze hormonen vertragen ook de symptomen geassocieerd met de menopauze en premenstruele spanning.

7. Fytotherapie
Om synthetische hormonen te vermijden, kiezen veel vrouwen voor kruidengeneeskunde. Veel medicinale planten hebben flavonoïden die in het lichaam kunnen werken als hormonale repositories, raadpleeg echter een specialist voordat je fytotherapie toepast. Planten hebben immers ook beperkingen en nadelige effecten en als je al een ziekte hebt, die de productie van hormonen beïnvloedt, dan is het goed om naar een arts te gaan, omdat de behandeling vaak medicijnen en andere interventies omvat.

Vorig artikelNederland daalt een aantal plaatsen in de Europese ranglijst voor tabaksontmoediging
Volgend artikelKoude douche biedt veel gezondheidsvoordelen