Dat chiazaad deel uitmaakt van superfoods en niet buiten een gezond dieet mag blijven, dat weet iedereen. Maar ken je de voordelen van chiazaad voor diabetici al?

Chiazaad is rijk aan vezels, vitamines en mineralen en kan de bloedsuikerspiegel in evenwicht brengen.

Dit komt omdat het graan in zijn voedingssamenstelling een hoog gehalte aan voedingsvezels heeft. Dit voorkomt plotselinge toename van bloedglucose (hyperglykemie) of de snelle daling van glucose in het lichaam (hypoglykemie).

Als je diabetes hebt en op zoek bent naar goed voedsel om in je dieet op te nemen, is het consumeren van dit zaad meer dan welkom.

En daar stopt het niet, chiazaad heeft nog steeds andere goede punten voor de gezondheid. Zie hieronder:

1. Chiazaad verlaagt de suikerabsorptie
Chiazaad heeft een grote capaciteit om water en andere vloeistoffen op te vangen en vormt een soort viskeuze gel. Dit komt omdat het een goede hoeveelheid oplosbare vezels bevat, die verantwoordelijk zijn voor deze prestatie. Bij het consumeren van chiazaad, omringt deze verbinding de meelsuiker en vermindert de absorptie.

2. Chiazaad controleert de bloedglucose
Naast het verminderen van suikerabsorptie, vertraagt chia de snelheid waarmee het in het bloed komt. Aldus komt bloedglucose langzaam de bloedbaan binnen, waarbij zowel pieken van hyperglykemie als hypoglykemie worden vermeden. Dat wil zeggen, het helpt om niveaus stabiel te houden.

3. Chiazaad verlaagt het cholesterol
Bloedcholesterol komt uit zowel lichaamsproductie als dieet. Dierlijk vet is verantwoordelijk voor het verhogen van het cholesterolgehalte, wat kan worden verminderd met de consumptie van chia, omdat dezelfde gel ook de absorptie van deze component vermindert.

4. Chiazaad reguleert de darmfunctie
Een van de grootste klachten van diabetici is constipatie. Deze aandoening veroorzaakt onaangename symptomen zoals krampen, benauwdheid en gassen. De grote hoeveelheid oplosbare vezels verhoogt de fecale bolus en helpt daarom de darmfunctie te reguleren. Maar pas op; hiervoor moet je dagelijks minstens 2 liter water drinken!

5. Chiazaad bevordert gewichtsverlies
Het handhaven van gezond lichaamsgewicht is essentieel bij het beheersen van diabetes. Overgewicht verhoogt de insulineresistentie en maakt de behandeling moeilijk. Chia wordt veel gebruikt in diëten voor gewichtsverlies vanwege de vezel, die het lichaam reinigt, en Omega-3, een belangrijk vetzuur dat werkt als een natuurlijke ontstekingsremmer.

6. Chiazaad is goed voor mensen met diabetes
Diabetes mellitus is een steeds vaker voorkomende ziekte als gevolg van slechte leefgewoonten, zoals een slechte voeding en lichamelijke inactiviteit. Voorkomen is beter dan genezen. Met dat in gedachten is het dagelijks innemen van chiazaad ook een manier om de ziekte te voorkomen vanwege de bovengenoemde voordelen.

Chiazaad voor diabetes heeft niet alleen een preventieve actie, maar wordt ook gebruikt bij de behandeling. Om van al deze voordelen te genieten, moet de consumptie dagelijks zijn, zoals voorgeschreven door de voedingsdeskundige, en worden geassocieerd met gezond eten. Aarzel dus niet om dit krachtige zaadje in het menu op te nemen.

Vorig artikelNatuurlijke tips tegen zweetvoeten
Volgend artikelGebakken pompoenpitten