Traditionele behandelingen voor depressie omvatten meestal een combinatie van psychotherapie en medicatie. Hoewel je misschien denkt dat rekken, ademen en focussen op houding onmogelijk je psychologische welzijn kunnen verbeteren (wat dat welzijn ook is), zijn er aanwijzingen dat yoga effectief kan zijn bij het verminderen van depressie.

Het bewijs dat lichaamsbeweging het mentale welzijn kan verbeteren, is de afgelopen jaren toegenomen, en met name yoga is in het afgelopen decennium populair geworden. Uit een onderzoek bleek dat het aandeel van de Nederlandse bevolking dat yoga beoefent, is gestegen.

Er zijn veel onderzoeken die hebben aangetoond dat yoga de symptomen van depressie kan verminderen, en inderdaad, sommige onderzoeken hebben aangetoond dat yoga een van de meest effectieve vormen van lichaamsbeweging is om de symptomen van depressie te verminderen.

De onderzoekers ontdekten dat yoga de ernst van de symptomen van depressie aanzienlijk verminderde en ook de depressieve symptomen verminderde. Het verhoogde ook de remissie-cijfers tijdens de behandeling en verminderde de ernst van symptomen zoals angst, paniekaanvallen en depressie.

Omdat het aantal onderzoeken naar yoga en depressie is toegenomen, zijn er nog steeds veel vragen over hoe je het onderwerp kunt verkennen.

Hier zijn enkele van de onderzoeken die laten zien hoe yoga depressie bij bepaalde populaties kan beïnvloeden. Een studie uit 2019, gepubliceerd in de Journal of Psychiatric Practice, toonde aan dat yoga een effectieve behandeling kan zijn voor depressie en andere psychische aandoeningen. De studie voerde een onderzoek uit waarin de slaapkwaliteit van de deelnemers verbeterde gedurende een periode van zes maanden na het starten van een yogabeoefening, met een significante vermindering van angst en depressie.

Rust en positiviteit namen toe terwijl fysieke uitputting toenam en symptomen van angst en depressie afnamen, aldus de auteurs van het onderzoek.

Het is belangrijk op te merken dat dit een kleine studie was met slechts 30 deelnemers, dus de onderzoekers probeerden de juiste dosis yoga te bepalen. De ene groep deed drie weken lang 90 minuten per week aan yoga, terwijl de andere groep elke week yoga deed. De positieve resultaten waren volgens de auteurs van het onderzoek hetzelfde voor beide groepen, zonder verschil in lichaamsgewicht, body mass index of lichaamstemperatuur tussen de twee groepen.

Er zijn veel onderzoeken die hebben geconcludeerd dat lichamelijke activiteit, zoals wandelen, depressieve symptomen kan verlichten. Een studie uit 2016, gepubliceerd in het tijdschrift Complementary Therapies and Medicine, onderzocht hoe op mindfulness gebaseerde yoga werkt in vergelijking met wandelen.

Hoewel beide groepen verbeteringen in hun symptomen ervoeren, meldde de mindfulness-yogagroep een afname van het aantal herkauwers nadat het onderzoek was voltooid, wat depressie kan veroorzaken. Het verminderen van het herkauwen kan een sleutelfactor zijn om vrouwen te helpen hun depressie in remissie te houden. Toen de onderzoekers keken naar andere mensen die mindfulness beoefenden, ontdekten ze dat degenen in de yogagroep na 12 weken beter presteerden.

Depressie komt vaak voor bij aanstaande moeders die tijdens risicovolle zwangerschappen in bed moeten blijven, en deze factoren kunnen bijdragen aan depressie en angst. Een van de stressfactoren die vrouwen vaak in bed ervaren, is slaapgebrek en stress door andere factoren, zoals angst en stresshormonen.

Het behandelen van een depressie kan voor deze populatie gecompliceerd zijn, omdat medicatie misschien geen veilige optie is. Het is ook onwaarschijnlijk dat het bijwonen van traditionele therapiesessies op kantoor een optie is, en medicatie kan bijwerkingen veroorzaken zoals misselijkheid, braken, duizeligheid en hoofdpijn.

Depressie en angst komen vaak voor bij mensen die revalidatie hebben ondergaan voor alcohol- of drugsverslaving, en onderzoek heeft aangetoond dat yoga gunstig kan zijn voor zowel vrouwen als mannen. Een studie uit 2020, gepubliceerd in het tijdschrift Complementary Therapies and Clinical Practice, toonde aan dat een combinatie van yoga, meditatie, acupunctuur en andere complementaire en alternatieve therapieën angst en depressie helpt verminderen.

Onderzoekers ontdekten dat de effecten van yoga op het lichaam, inclusief het zenuwstelsel en verschillende hormonen, behulpzaam bleken te zijn bij het verlichten van de symptomen van de deelnemers. Een studie uit 2011, gepubliceerd in Procedia in Social and Behavioral Sciences, toonde aan dat yoga angst en depressie aanzienlijk verminderde bij mensen die in bed lagen tijdens het afkicken, en een studie toont aan dat yoga een veelbelovende behandeling kan zijn. Deelnemers aan de studie voltooiden vijf weken yoga, meditatie, acupunctuur en andere complementaire en alternatieve therapieën.

Het wordt aanbevolen om yoga als aanvullende behandeling voor te schrijven, waardoor medicamenteuze therapie nog effectiever kan worden. De American Psychiatric Association en de American Academy of Neurology bevelen yoga aan als onderdeel van een uitgebreid behandelplan voor depressie en angst, evenals aanvullende behandelingen.

Als je je depressief voelt, werken de huidige behandelingen voor depressie misschien niet zo goed voor jou, maar ze werken wel voor veel andere mensen.

Er is nog onderzoek naar yoga om te bepalen hoe vaak het moet worden beoefend en hoe het specifieke symptomen van depressie kan behandelen. Bespreek met je arts of yoga misschien een optie voor jou is en zij kunnen je helpen bij het vinden van de meest nuttige vorm van yoga voor je depressie, maar zij kunnen ook een programma aanbevelen dat je symptomen kan verlichten.

Het bewijs tot nu toe laat duidelijk zien dat het een effectieve aanvullende behandeling kan zijn, die een belangrijk onderdeel is van de behandeling van depressie en andere psychische aandoeningen.

Bovendien kunnen regelmatige yoga-oefeningen ook op de lange termijn de symptomen van depressie verlichten. Onderschat dus niet de kracht van strekken, ademen en rekken, en je zult misschien merken dat een paar eenvoudige yoga-oefeningen een effectieve manier kunnen zijn om je humeur te verbeteren en de symptomen te verminderen. Het goede nieuws is natuurlijk dat yoga niet alleen onmiddellijke verlichting van je symptomen kan brengen, maar ook gunstig is voor je geestelijke gezondheid.

Vorig artikelDe kracht van Vitamine C
Volgend artikelVegan lente couscous salade