Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, speelt een sleutelrol in verschillende kritische processen. Vitamine C helpt het immuunsysteem van het lichaam op verschillende manieren en speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van het immuunsysteem.

Het is ook betrokken bij het eiwitmetabolisme en is nodig voor de productie van veel vitamines, waaronder calcium, ijzer, magnesium, zink en andere essentiële vitamines en mineralen. Vitamine C vereist een hoge concentratie calcium en magnesium en een laag gehalte aan andere vitamines. Daarnaast komt vitamine C ook voor in de vorm van ascorbinezuur, een essentieel aminozuur in veel voedingsmiddelen.

Bovendien heeft onderzoek naar vitamine C aangetoond, dat het longontsteking kan voorkomen en behandelen bij mensen die er niet genoeg van binnenkrijgen via hun dieet. Mensen die mogelijk vatbaar zijn voor vitamine C-tekort, kunnen baat hebben bij het gebruik van een vitamine C-supplement. Vitamine C kan gunstig zijn voor mensen met een lager vitamine C-gehalte in hun bloed in vergelijking met gezonde mensen. Het gebruik van vitamine C-preparaten kan de duur van de verkoudheid verkorten en, vanwege hun ontstekingsremmende eigenschappen, de symptomen en ernst van de algemene bevolking verlichten.

Vitamine C is ook betrokken bij redox recycling en andere belangrijke antioxidanten; Het is bijvoorbeeld bekend om vitamine E uit zijn geoxideerde vorm te regenereren. Vitamine C werkt goed als aanvulling op antioxidanten zoals vitamine E en ferulazuur, die de effectiviteit en stabiliteit van deze moleculen verhogen. Bovendien regenereert het vitamine E en tocoferol uit hun oxiderende vormen en remt het zo indirect de lipide peroxidatie.

Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de synthese van carnitine, een enzym dat de opname van non-heem-ijzer in GIT verhoogt. Hoewel er weinig bewijs lijkt te zijn voor het gebruik van vitamine C als voedingssupplement bij de behandeling van ijzertekort, is het toch nodig. Theoretisch is er echter bezorgdheid dat er geen bewijs is van het gebruik ervan als antioxidant.

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die gemakkelijk wordt aangetroffen in bepaalde groenten en fruit. In tegenstelling tot andere vitamines zijn mensen niet in staat om van nature vitamine C aan te maken, dus moeten ze het binnenkrijgen. Omdat het lichaam het niet alleen kan, is het belangrijk om het niet te vergeten als voedingssupplement of via de voeding. Groente en fruit zijn geweldige bronnen van vitamine C.

Ontstekingen en andere factoren kunnen de behoefte van het lichaam aan veel meer vitamine C vergroten, maar als je ziek bent, kan het er ook voor zorgen dat je het nodig hebt.

Mensen met longontsteking hebben meestal een lager vitamine C-gehalte en het is aangetoond dat vitamine C-supplementen de hersteltijden met 25-26% verkorten. Aangezien de halfwaardetijd van orale vitamine C slechts een paar uur is, is het mogelijk dat het handhaven van de vitamine C-plasmaspiegels door het consumeren van meerdere doses gedurende de dag, door inspanning gemedieerde verbeteringen in insulinegevoeligheid kan afzwakken.

Als je niet genoeg vitamine C in je dieet hebt, kunnen vitamine C-supplementen helpen bij aandoeningen zoals dementie, en als je er voldoende van binnenkrijgt door veel fruit en groenten te eten, kan het je risico op het ontwikkelen van deze ziekten verminderen. Vitamine C-supplementen kunnen ook een enorm verschil maken in termen van huidgezondheid, maar dergelijke factoren kunnen verband houden met het al dan niet innemen van vitamine C.

Hoewel vitamine C ook bepaalde beschermende effecten heeft voor influenzapatiënten, hebben weinig onderzoeken aangetoond dat vitamine C-tekort gepaard gaat met een verhoogd risico op en ernst van influenza-infectie, maar slechts één klinische studie heeft het effect onderzocht van supplementen die vitamine C combineren, waardoor het moeilijk wordt om de mogelijke bijdrage van vitamine C te isoleren. Sommige voedingsmiddelen bevatten ook andere vitamines zoals calcium, magnesium en kalium, evenals andere mineralen, dus het is onmogelijk met zekerheid te zeggen of vitamine C beschermt tegen kanker.

Nobelprijswinnaar en chemicus Linus Pauling schreef een boek met de titel Vitamine C voor verkoudheid en adviseerde het gebruik ervan bij de behandeling van verkoudheid. Het legde het verband tussen de twee vitamines en de strijd tegen de ziekte en bracht een aantal andere gezondheidsvoordelen met zich mee.

Vorig artikelDe Nederlandse cosmeticamarkt tijdens de coronapandemie in 2020
Volgend artikelHoe yoga je depressie kan verhelpen