Voedsel kan de geestelijke gezondheid beïnvloeden. Door voedsel en suppletie krijgen we voedingstoffen die nodig zijn voor een goed functioneren van het organisme.

Geestelijke gezondheid verwijst naar ons psychologisch en emotioneel evenwicht en welzijn. Het heeft betrekking op onze hele manier van denken, keuzes maken, hoe we ons gedragen en hoe we ons voelen.

De gezondheid en evenwichtsfunctie van de hersenen wordt deels bepaald door aminozuren, gezond vetten, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Hoe kan voeding de mentale gezondheid beïnvloeden?

In gevallen van geestelijke gezondheidsproblemen is voeding geen substituut voor essentiële zorg zoals medicatiegebruik en psychotherapie, maar een belangrijke toevoeging omdat een uitgebalanceerd dieet kan helpen bij het reguleren van enkele van de biochemische componenten die betrokken zijn bij de gezondheid van de hersenen.

Slecht eetgewoonten, zoals een dieet dat rijk is aan geraffineerde suikers en verzadigde vetten, kunnen de algehele hersenfunctie schaden, omdat ze ontstekingsprocessen stimuleren die schadelijk zijn en bijdragen aan depressie en angst.

Aan de andere kant zijn veel andere voedingsstoffen direct geassocieerd met de biochemische processen van de hersenen (gunstig voor de preventie en hulp bij de behandeling van psychische stoornissen), zoals:

Vitaminen B complex
Ze zijn essentieel voor de productie van neurotransmitters van het centrale zenuwstelsel (CZS). Vitamine B12 helpt specifiek om de neurologische gezondheid te behouden, voorkomt dementie en verbetert de cognitieve status.

Vitamine D
Geassocieerd met de verbetering van depressie, speelt het een belangrijke rol bij de vorming en gezonde groei van neuronen, vooral bij de ontwikkeling van de hersenen tijdens de zwangerschap. Het voorkomt ook neurodegeneratieve ziekten, zoals de ziekte van Alzheimer.

L-Tryptofaan
L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat niet door het lichaam zelf aangemaakt kan worden en derhalve via de voeding moet worden opgenomen. L-Tryptofaan is een essentiële bouwstof en kan helpen tegen depressies, vermoeidheid, slapeloosheid, hallucinaties, stemmingswisselingen en nervositeit en polyneuropathie.

Zink
Zink draagt bij aan de instandhouding van sterke botten, heeft een gunstige invloed op het celdelingsproces, speelt een rol bij het opbouwen van lichaamseiwit, helpt het gezichtsvermogen normaal te houden, draagt bij aan het behoud van normaal haar, Zink draagt bij aan een normale hormoonhuishouding, helpt bij het gezond houden van de huid, draagt bij aan het behoud van normale nagels en helpt beschermen tegen invloeden van vervuiling en zonlicht.

Magnesium
Magnesium draagt bij aan de instandhouding van sterke botten, is goed voor het celdelingsproces, draagt bij aan een normale energiehuishouding, draagt bij aan een normale spierwerking, helpt om vermoeidheid te verminderen en ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel. Tevens helpt het bij de bestrijding van depressie en helpt bij het reguleren en de kwaliteit van de slaap.

Omega-3
Helpt bij de gezondheid van hersenmembranen en de regulatie van stoffen die belangrijk zijn voor de modulatie van neurotransmitters en helpt tegen depressies en angst. Het beschermd tegen hart- en vaatziekten en passen daarom in gezonde voeding. De wetenschap heeft zijn effectiviteit al bewezen in de behandeling van schizofrenie.