Wanneer je het koud hebt of het koud is, werkt je lichaam harder. Het systeem wil het warm krijgen, dus daar gaat veel energie naartoe. Als je het koud hebt, vernauwen de bloedvaten zich zodat je lichaamstemperatuur op het juiste niveau blijft. Als je het weer warmer krijgt, gaan de bloedvaten uitstaan en stroomt er meer bloed doorheen. Zo krijgen je cellen voldoende bloed en zuurstof en daar profiteert je hele systeem van.

Hoe kun je kou inbedden in je dagelijkse routine?
De meeste mensen douchen ’s morgens met warm of zelfs heet water. Je lichaam krijgt een extra oppepper, als je je na die hete douche koud afspoelt. Je begint rustig aan bijv. met 25 seconden. Je begint bij je voeten en gaat naar boven via je benen, eerst de voorkant en dan de achterkant. Dan ga je verder met je armen vanaf je handen naar de schouders, ook weer voor- en achterkant. Daarna je bekken en billen, verder omhoog naar je borst en rug. Als laatste je hoofd en gezicht (zie oranje pijlen).

afdouchenJe kunt dit koud afdouchen opbouwen: je begint met 25 seconden in totaal op de eerste dagen en elke 3 à 4 dagen doe je er 5 of 10 seconden bij.

En mocht er nog veel sneeuw liggen of je bent in een gebied met veel sneeuw, loop dan eens een minuut op blote voeten door de sneeuw. Een boost voor je hele systeem én je houdt er uiteindelijk heerlijk warme voeten aan over.

NOTE: let op: mensen met hartproblemen moeten dit niet doen !!!!

Bijdrage: Brigitte Koch, voetreflextherapeut en trainer