Spierspanning, migraine, slapeloosheid, stemmingswisselingen, constant gevoel van vermoeidheid en angst kunnen tekenen zijn van stress, door velen beschouwd als het nieuwe kwaad van de eeuw.

Naast het veroorzaken van psychische stoornissen, zoals een gebrek aan zin om dagelijkse activiteiten uit te voeren, kan deze ziekte ernstige lichamelijke problemen veroorzaken, zoals zweren, hypertensie en zelfs een hartaanval. Om deze situaties te omzeilen, is het van fundamenteel belang om kleine dagelijkse geneugten op te zoeken, zoals het beoefenen van fysieke activiteit of uitgaan met vrienden of familie, handelingen die helpen bij het loslaten van spanning en genieten van momenten van ontspanning.

Enkele hobby’s die helpen stress te bestrijden:

Dansen
Naast het versterken van de spieren, het werken aan de ondersteuning van het lichaam en het verbeteren van cardiopulmonale weerstand, helpt het beoefenen van dansen om nieuwe mensen te ontmoeten en een goede lach te krijgen, wat ook het lichaam versterkt.

Lezen
Een goed boek heeft de kracht om onszelf onder te dompelen in het verhaal, dat wil zeggen, het helpt ons om ons te concentreren op het lezen en de problemen van het dagelijks leven te vergeten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat er niets beters is om te ontspannen dan een goed boek te lezen.

Tuinieren
Contact met de natuur is een geweldige manier om contact te maken met onszelf. Tuinieren is daarom een van het beste medicijn ter wereld bij het verminderen van stress. Niets werkt zo ontspannend als in de tuin te wroeten en naar het gezang van vogels te luisteren. Tuinieren brengt ook een grote variatie in lichaamsbeweging met zich mee dat goed is voor de fitheid, het hart en het uithoudingsvermogen.

Sport
Sportiviteit verbetert de fysieke fitheid, helpt oxidatieve stress (veroorzaakt door overmatige vrije radicalen in het lichaam) te bestrijden en voorkomt verschillende ziekten, waaronder stress en depressie. Naast al deze voordelen, helpen sommige sporten nog steeds om redenering, discipline en zelfs teamwork te verbeteren.

Vrijwilligerswerk
Naast het bijdragen aan het opbouwen van een meer rechtvaardige en ondersteunende wereld, helpt vrijwilligerswerk om stressniveaus te verminderen, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en een beter emotioneel evenwicht te krijgen.

Foto: Benjamin Combs
Vorig artikelVoordelen van kamille voor de gezondheid
Volgend artikelWonderdrankje met appel, biet en wortel