De zoektocht naar een medicijn tegen kanker is nu al decennia voorbij en hoewel nieuwe veelbelovende behandelingen voortdurend opduiken, moet er nog een echte remedie worden geïdentificeerd door de geneeskunde.

Er zijn echter veel studies die aantonen dat de incidentie van kanker (een van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd) kan worden verminderd door enkele veranderingen in het typische westerse dieet. In feite zou het volgen van een gezond dieet 30 tot 50% van alle gevallen van kanker kunnen voorkomen. Dat betekent dat bijna 300.000 mensen per jaar de ontwikkeling van kanker in een jaar kunnen voorkomen en dit is erg belangrijk.

Onderstaand enkele veranderingen in de voeding die volgens studies kunnen helpen in dat opzicht.
De eerste belangrijke verandering, niet echt verrassend, is om te stoppen met het eten van bepaald voedsel dat alledaags is geworden in ons dagelijks leven. Bovenaan de lijst staan suiker en geraffineerde koolhydraten. Bewerkt voedsel is gevuld met deze twee gevaarlijke ingrediënten.

Ze behoren tot de voedingsmiddelen die een piek van de bloedglucose veroorzaken die gepaard gaat met een hogere incidentie van maag-, borst- en colorectale kanker. Er wordt aangenomen dat dit kan gebeuren omdat een hoger niveau van insuline, dat celdeling stimuleert, de groei van kankercellen stimuleert.

Hoge niveaus van insuline en bloedglucose hebben ook een ontsteking effect op het lichaam, waardoor een gevoeliger omgeving voor kanker ontstaat. Het verband tussen insuline, bloedglucosewaarden en kanker wordt verder ondersteund door het feit dat diabetici een 122% hoger risico op colorectale kanker hebben dan degene zonder diabetes.

Wat toe te voegen aan het dieet
Naast het verwijderen van deze en sommige andere voedingsmiddelen uit je dieet, tonen onderzoeken aan dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die we aan de andere kant moeten toevoegen aan het dieet om de kans op kanker tot 70% te verminderen.

Groenten en fruit vol antioxidanten en fytochemicaliën vallen in deze categorie. Bepaalde groenten soort die aan dit criterium voldoen, zijn kruisbloemige groenten zoals broccoli, kool en bloemkool. Tomaten en wortelen hebben ook aangetoond dat het de kansen op het ontwikkelen van long-, prostaat- en maagkanker vermindert. Van lijnzaad wordt beweerd dat het verspreiding van prostaatkanker bij mannen en borstkanker bij vrouwen kan afremmen. Specerijen zoals kaneel en curcumine die in kurkuma worden gevonden, hebben ook bewezen dat ze de mogelijkheid hebben om kanker te bestrijden en carcinogenen voor kanker met 40 procent te verminderen.

Er zijn veel andere studies die hebben aangetoond dat veranderingen in het dieet het risico op het ontwikkelen van kanker kunnen verminderen en de groei ervan kunnen vertragen en helpen bij het herstel als het al ontwikkeld is. Een plantaardig dieet, het beperken van alcoholgebruik en het consumeren van gezonde vetten is slechts een deel van de aanbevelingen dingen de wij kunnen toepassen om een gezonder leven te leiden en het risico op kanker te verminderen.