Vaak zijn we in ons dagelijks leven omringd door negatieve mensen, of het nu vrienden, familie, collega’s of echtgenoten zijn. De liefde en het respect dat je voor hen voelt, staan je niet toe om ze uit je leven te bannen. Maar … je kunt ook niet negeren dat de negativiteit van deze mensen je veel energie kosten.

De beste manier om de uitdagingen van het leven aan te gaan, is het leren om verantwoordelijkheid te nemen voor wat we zeggen voelen, doen of denken.

Hier volgen eenvoudige en effectieve manieren om om te gaan met de negativiteit in je dagelijks leven:

1. Geloof niet in alles wat je denkt
Dit is een van de moeilijkste adviezen om in de praktijk te brengen. Observeer de negatieve mensen om je heen en denk na over welke attitudes je beiden storen of irriteren en of ze echte daden of implicaties zijn.

Vergeet niet dat het brein is “ingesteld” op negatief informaties, en als je al je aandacht op negatieve dingen hebt gericht, is het heel moeilijk om de positieve kant van alles te zien.

2. Stop met klagen
Het belangrijkste is om verantwoordelijk te zijn voor onze gevoelens gedachten en stemmingswisselingen. Ga niet door het leven door te zeggen dat de negativiteit van andere mensen je mentale toestand beïnvloedt, want het enige wat je ermee kunt doen is nog meer negativiteit genereren. Zoek in plaats van iemand de schuld ergens van te geven naar een oplossing om de situatie te veranderen en je je beter te laten voelen.

3. De gelijkenis trekt aan
Als positieve energie positieve dingen met zich meebrengt, doet negatieve energie dat ook. Onbewust brengen we mensen en situaties in ons leven die onze emotionele toestand weerspiegelen. Stel jezelf de vraag: hoe voel ik me? Ben ik blij, opgewonden, rustig of angstig?

In veel gevallen, moeten we beseffen dat de negatieve energie om ons heen, dus dat wat we denken, een afspiegeling van onze eigen emotionele toestand zou kunnen zijn en als we dit idee ontkennen, we meer negativiteit naar ons toe trekken. Onthoud dat, als je goed met jezelf bent, kan je ook goed met anderen omgaan.

4. Absorbeer de problemen van andere mensen niet
Laat de problemen van anderen niet de jouwe zijn. Het is gemakkelijk om de problemen van andere mensen te absorberen en deze in negativiteit om te zetten, maar als je negativiteit uit wilt roeien, volg dan niet het patroon van de negatieve persoon aangezien het alleen maar erger zal maken. Leren focussen op oplossingen, niet op het problemen.

5. Neem verantwoordelijkheid
In plaats van jezelf te belasteren, te oordelen, de schuld te geven en te bekritiseren, moet je verantwoordelijk worden voor je gedachten en gevoelens en een andere houding aannemen. Verspil geen tijd aan klagen en anderen de schuld geven voor je slechte humeur of slechte energie. Het is aan jou om jezelf af te vragen wat kan worden gedaan om de situatie te veranderen, en of er iets in jou is dat je energie beïnvloedt.

6. Breng je eigen positiviteit
Als je je concentreert op de positieve dingen die je gelukkig maken, zul je in staat zijn om negativiteit af te weren en je emotionele toestand te vernieuwen. Vergeet niet dat energie besmettelijk is. Richt je aandacht op de activiteiten die je leuk vindt en die je plezier geven, de mensen die je aan het lachen maken en alle kleine dingen om je heen. Als je ergens binnenkomt met een glimlach en een positieve houding, zal het goede energie uitstralen en zullen alle mensen om je heen op de juiste houding afgesteld worden. Op deze manier help je jezelf en anderen.