Het hebben van een druk hoofd kost je tijd, geld en gedoe. Als je namelijk veel gedachten hebt, dan heb je eerder de neiging om fouten te maken. Ook valt het dan niet mee om de juiste keuzes te maken en reageer je sneller vanuit disbalans en emotie, wat vaak gedoe oplevert met de mensen om je heen. De drukte in je hoofd is een symptoom van stress, wat een nadelig effect heeft op je lichaam. Redenen genoeg om te willen weten wat het effect van een druk hoofd is en hoe je het rustiger krijgt.

Je hersenen reageren bij stress en zorgen direct voor een verandering in je hormonen. Het voorste gedeelte van je hersenen krijgt een bericht, deze beoordeelt de situatie die speelt. Als er geen reden tot gevaar is, dan wordt het weer rustiger in je hoofd en je lijf. Wanneer het wel spannend is, veranderen je hormonen je reactie. Je bevriest als het ware, of je wilt vluchten of vechten. Dit is stress.

Als er een nieuwe situatie gebeurt die ongeveer hetzelfde is, dan hoeft er geen emotionele reactie te komen. Je hersenen herkennen dat dus en je ervaart niet zoveel stress. Maar als je weinig overzicht hebt of je veel zorgen maakt, dan blijven de signalen van stress maar komen in je hersenen. Of er nu echt reden voor is of niet. Bij stress komen onder meer de hormonen adrenaline en cortisol vrij, waardoor je heel snel kunt denken en reageren. Dat is handig in panieksituaties, maar enorm vermoeiend wanneer er helemaal geen paniek nodig is.

Je kunt het vergelijken met de mens in de oertijd. De jagers zaten bijvoorbeeld mammoeten achterna, wat gevaarlijk was. Door de toename van hormonen, konden ze snel reageren tijdens de jacht. Maar na de mammoetjacht moesten ze uitrusten om de hormonen in hun lichaam weer in balans te brengen. Want tijdens zo’n stresspiek gaat de weerstand omlaag, omdat alle vitale aandacht gaat naar bevriezen, vechten of vluchten.

In onze tijd hebben we ook stresspieken, maar nu gaat het over situaties die vaak helemaal niet levensbedreigend zijn. Bijvoorbeeld over een nare reactie op je social media of te veel berichten in je inbox. En rust nemen, dat vinden we vaak heel moeilijk. Er moet vaak nog zoveel. Zo komt ons lichaam niet echt meer in balans en dan verlaagt je weerstand. Ook is het dan best moeilijk om nog echt diep te kunnen ontspannen.

Bij langdurige stress veranderen je hersenen. Wat groter wordt, zijn de zenuwcellen van het gedeelte dat je emoties aanstuurt en verwerkt. Andere delen in je hoofd worden juist kleiner, wat een antwoord van je lichaam is om met langdurige stress om te gaan. Alleen werkt dit nadelig op je lichaam. Je wordt erg moe en je weerstand is laag. Het is eigenlijk een kwestie van tijd voordat je opbrandt. Mede door je veranderde hersenen duurt het een tijd voor je weer goed functioneert na oververmoeidheid of burn-out.

Gelukkig kun je vandaag beginnen met dit te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende kleine pauzes tijdens je drukke dag. Even een minuutje je ogen sluiten werkt al ontspannend. Zucht erbij en ontspan je schouders. Lukt dat niet op je werkplek? Vind dan een rustig plekje, zoals je geparkeerde auto net voor of na een afspraak of het toilet. Even in het groen wandelen doet ook wonderen voor een rustiger hoofd. Benut je pauze door naar buiten te gaan, dat doet je hoofd heel goed.

Deze tips zijn geïnspireerd op het boek ‘Rust – Het geheim van een stiller hoofd’ van Saskia Chatillon. Veel rust en ontspanning gewenst! Wil je meer tips? Deze ontvang je bij de gratis online training ‘Zet je innerlijke rust aan’ op www.saskiachatillon.nl.

Bijdrage: Saskia Chatillon
Saskia geeft trainingen in innerlijke rust en intuïtie en is auteur van het boek Rust – Het geheim van een stiller hoofd.