Hennepzaad is een superfood, rijk aan veel voedingsstoffen en perfect voor iedereen die een gezond en uitgebalanceerd dieet wil behouden.
Hennepzaden zijn voedzamer dan bijvoorbeeld chia en lijnzaad. Sommige studies uitgevoerd door gezondheidsdeskundigen bevestigen hun eigenschappen in de preventie van hartziekten, osteoporose, cholesterolverlaging, hoge bloeddruk en symptomen van PMS en de menopauze.

Hennepzaden zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen die essentieel zijn voor onze gezondheid. Bijna 30% is gemaakt van vet, maar het is een goed vet, rijk aan omega 3 en omega 6. Omega 3 is een essentiële verbinding voor onze gezondheid en helpt ontstekingen te verminderen, wat helpt om hartziekten te voorkomen, naast cholesterol en hoge bloeddruk verlagen.

Een geweldige bron van plantaardige eiwitten, meer dan 25% van uw calorieën is eiwit. Dat is bijna twee keer zoveel als chia en lijnzaad, zaden die bekend staan om hun hoge eiwitgehalte. Bovendien heeft het krachtige hennepzaad een hoog gehalte aan vitamine E en mineralen die essentieel zijn voor ons lichaam, zoals fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink.

Rijk aan vezel-fundamentele componenten in een dieet, vooral als we willen afvallen. Dit komt omdat het helpt bij de opname van voedingsstoffen en het goed functioneren van het spijsverteringsstelsel, naast het geven van een groter gevoel van verzadiging.

Gemiddeld moeten vrouwen ten minste 25 gram vezels per dag consumeren en dit cijfer stijgt tot 38 gram voor mannen. Het hennepzaad heeft een hoog vezelgehalte in zijn samenstelling, met ongeveer één gram in slechts 3 eetlepels voedsel.

Er zijn oplosbare en onoplosbare vezels, die beide zeer gunstig zijn. Oplosbare vezels zijn verantwoordelijk voor het creëren van een gel-achtige substantie in de darm. Deze gel dient als voedingsbron voor spijsverteringsbacteriën, die de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen en het cholesterolgehalte kunnen reguleren.

Door het zaad te consumeren, krijg je een hoog gehalte aan een aminozuur genaamd arginine, waarvan bekend is dat het eigenschappen heeft die helpen bij de productie van stikstofoxide in ons lichaam. Dit oxide is een moleculair gas dat de bloedvaten verwijden, waardoor de bloeddruk daalt en het risico op hartaandoeningen gerelateerd aan hoge bloeddruk wordt verlaagd.

Bovendien bieden deze zaden alle essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft. Deze aminozuren worden niet geproduceerd door ons lichaam, dus moeten ze worden geconsumeerd via voedsel.