Enkele mogelijke factoren voor haaruitval zijn gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, leeftijd, zwangerschap, genetische overerving en hormonale onevenwichtigheden waaronder schildklierdisfunctie. Het is belangrijk om een arts te zoeken om de specifieke oorzaak van haaruitval te bepalen en om de beste behandeling voor elke situatie te bepalen.

Eiwit is de belangrijkste macrovoedingsstof in termen van capillaire gezondheid, omdat, zoals we hebben gezien, de haren in feite door dezelfde worden gevormd. Een dieet met een laag eiwitgehalte maakt het haar zwakker, droger en broos.

Voedingstoffen die belangrijk zijn voor het haar:

Spinazie
Spinazie, net als andere donkergroene bladeren, is een belangrijke bron van ijzer, een mineraal waarvan het tekort lijkt bij te dragen tot haaruitval.
Artsen hebben waargenomen dat de behandeling van bloedarmoede de groei van de haren stimuleert.

Broccoli, volle granen, gedroogd fruit, tofu, linzen en bonen zijn goede voedingsmiddelen voor haaruitval die ook goede ijzervoorraden bevatten.

Wortel
Andere voorbeelden van de beste voedingsmiddelen voor haaruitval zijn die met aanzienlijke hoeveelheden vitamine A of de precursor betacaroteen.
Vitamine A helpt bij het proces van cel vernieuwing, inclusief de cellen van de hoofdhuid. Het helpt ook bij de productie van talg, een stof die de uitdroging van de haren voorkomt. Wortel, zoete aardappel, pompoen, meloen, mango, abrikoos en spinazie zijn goede bronnen van deze vitamine.

Groenten, peulvruchten en granen
De voedselbronnen van B-vitamines zijn ook voedingsmiddelen voor haaruitval.

Biotine en pantotheenzuur lijken bijvoorbeeld haaruitval te voorkomen naarmate de haren ouder worden. Pyridoxine, riboflavine en foliumzuur helpen bij de vorming van hemoglobine, het rode cel eiwit dat verantwoordelijk is voor de oxygenatie van weefsels in het algemeen, zoals de hoofdhuid.

Aardbei
Silica, ook wel siliciumdioxide genoemd, bestrijdt haaruitval; het consumeren van aardbeien garandeert naast het stimuleren van groei ook de sterkte van het haar. Aardbeien bevatten goede hoeveelheden silica, die ook te vinden zijn in komkommer, ui, asperges, havermout, tarwe, rijst, maïs en taugé.

Paránoten
Paránoten zijn rijk aan selenium, een essentieel mineraal voor keratinocyten en verzacht de gevallen van roos.

Amandelen
Magnesium is één van de belangrijkste mineralen voor ons lichaam. Het tekort is ook in verband gebracht met haaruitval bij mannen en vrouwen. Amandelen, goede bronnen van dit mineraal, zijn ook goed voedsel voor haaruitval.

Avocado
Avocado’s zijn een geheim van duizendjarige schoonheid vanwege hun hoge concentratie aan essentiële vetzuren, vitamine B en E, die op cel niveau werken om haar te beschermen en te versterken.

Zoete aardappel
De verschillende soorten zoete aardappelen zijn rijk aan betacaroteen, een antioxidant die het lichaam omzet in vitamine A zodra het wordt ingenomen. Vitamine A helpt haaruitdroging voorkomen en stimuleert de hoofdhuidklieren talg produceren, een belangrijke voorwaarde voor het ontwikkelen van nieuwe haren en het behouden van de vitaliteit van de reeds ontwikkelde haren. Betacaroteen kan ook worden gevonden in andere oranje groenten zoals pompoen, meloen en mango, wat daarom ook goed voedsel kan zijn dat haar laat groeien.

Vruchten rijk aan vitamine C
Vitamine C helpt de opname van ijzer uit voedsel en is ook een antioxidant die gemakkelijk door het lichaam wordt opgenomen. De beste bronnen van vitamine C zijn aalbes, bosbes, broccoli, kiwi, sinaasappel, papaja, aardbei en zoete aardappel. Deze vitamine helpt bij de aanmaak van collageen dat de haarvaten versterkt die verantwoordelijk zijn voor het leveren van de haarstrengen met zuurstof en voedingsstoffen, essentiële stoffen voor hun groei.