Substituten voor tarwe leveren heerlijke recepten op en voorkomen spijsverteringsproblemen.

Maïs
Mais is rijk aan voedingsstoffen zoals eiwitten en vezels, evenals mineralen (zoals fosfor, ijzer, kalium en zink) en vitamines van het B-complex. Gemakkelijk te vinden, maisbrood dient als een vervanging voor Frans gemaakt brood gemaakt met tarwemeel. “In tegenstelling tot tarwebrood, verliest maisbrood zijn schors niet tijdens het brouwproces, waardoor het alle voedingsstoffen in het graan behoudt.”

Lijnzaad
Broodmeel, vitamine, saus en lijnzaadolie zijn gunstig voor het lichaam, door een bron van vitamine A, calcium, omega-6, vezels, ligananas – fyto-oestrogenen in staat reguleren van de vrouwelijke hormonen, vooral in de menopauze, premenstruele perioden. De grote hoeveelheid omega-3 is het grote hoogtepunt van dit graan. “Lijnzaad voorkomt dat stolsels worden gevormd door het totale cholesterol en LDL, het slechte cholesterol, te verlagen.

Kikkererwten
Rijk aan B-vitamines en vitamine A, bieden kikkererwten ook veel vetoplosbare vezels, die helpen om suikers en vetten uit het lichaam te verwijderen. “Kikkererwten verschilt van andere peulvruchten omdat het gemakkelijker vertering en grote hoeveelheden ijzer in een portie heeft.

Gierst
Gierst, zoals tarwe, bevat grote hoeveelheden eiwitten maar bevat geen gluten. Fosfor, mangaan en magnesium, mineralen die helpen het immuunsysteem op peil te houden, zijn andere voedingsstoffen die in gierst worden aangetroffen.

Amarant
Amarant helpt bij het bestrijden van atherosclerose en hoge niveaus van slechte cholesterol, LDL, in het bloed. Dit type cholesterol vormt het vet dat de bloedvaten kan verstoppen en hartaanvallen en beroertes kan veroorzaken.
Het is ook rijk aan eiwitten van hoge biologische waarde, mineralen zoals calcium, fosfor, kalium, vitamines en aminozuren essentieel voor de goede werking van het lichaam.

Quinoa
Rijk aan aminozuren, complexe koolhydraten en eiwitten, quinoa is een korrel gluten-vrij en kan een deel van de voeding van coeliakie zijn. Het is een bron van goede vetten, zoals omega 3, die de bloedvaten kan beschermen en het risico op cardiovasculaire complicaties kan verminderen. Quinoa is ook rijk aan ijzer, magnesium en fosfor, mineralen die belangrijk zijn voor het lichaam, voornamelijk voor de gezondheid van spieren.

Rijst
Naast deze granen kunnen andere voedingsmiddelen worden gebruikt om tarwemeel te vervangen als een bron van vezels en eiwitten. Dit is het geval met rijst. Het is een belangrijke granen en een goede bron van koolhydraten, eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen, vooral in de bruine versie.

Vorig artikelSelderijlimonade met gember en kurkuma
Volgend artikelBorstkankerscreening in Nederland is onvoldoende