Degenen die coeliakie hebben, hebben ernstige symptomen wanneer zij een eiwit opnemen dat gluten wordt genoemd en dat voornamelijk in tarwe wordt aangetroffen. In dergelijke gevallen is intolerantie zo intens dat een voedingsmiddel gecontra-indiceerd wordt, simpelweg omdat het bereid is in dezelfde omgeving waarin ingrediënten met gluten worden verwerkt.

Hier hebben wat tips voor degenen die glutenvrije maaltijden willen bereiden, of het nu gaat om de eenvoudigste of traditionele recepten zonder moeilijkheden of om alle voedingsstoffen te houden die nodig zijn voor onze gezondheid, ondanks de beperking!

Amandelmeel
Amandelmeel kan gemakkelijk thuis worden bereid. Het is ideaal voor zoete recepten (zoals cake en koekjes), waardoor het een unieke smaak en aroma heeft en nog steeds veel voordelen voor de gezondheid heeft, omdat het rijk is aan calcium, magnesium, vitamine E en vitamine B2.

Chiazaad meel en lijnzaadmeel
De zaden van chia of lijnzaad kunnen gemalen worden en kunnen zelfs helpen om het recept nog krokanter te maken. Een ander voordeel is het feit dat ze extreem voedzaam zijn, rijk aan omega-3 en voedingsvezels.

Maïszetmeel
Het maïszetmeel is een bondgenoot voor degenen die besloten om de gluten uit voedsel te vermijden. Dit komt omdat het helpt om de recepten gemaakt met andere meel lichter en smeuïger te maken, en helpt bij het verdikken van bouillons en bereidingen die oorspronkelijk zijn gemaakt met tarwe.

Rijstmeel
Perfect voor gebruik in allerlei soorten recepten (brood, koekjes, pasta en zelfs pizza), rijstmeel bevat meer vezels en vitamines dan tarwe, terwijl het minder vet bevat.

Maïsmeel
De maïsmeel is afkomstig uit Portugal en is een meel dat kan worden gemaakt met rijst of maïs en dat dient voor recepten van brood, koekjes, gebak en zoutjes. Het is een bron van beta-caroteen, B-complex vitaminen, voedingsvezels en vitamine K.

Natuurlijke bronnen van voedingsvezels
Essentieel voor de goede werking van ons spijsverteringsstelsel en voor het onderhoud van onze darmflora, de vezels die je stopt met consumeren in volkorenbrood, bijvoorbeeld, zijn ook te vinden in voedingsmiddelen zoals:
• papaya
• pruimen
• sla
• pinda’s
• gluten vrij havermout
• Voedingsmiddelen rijk aan ijzer, calcium en vitamine C

Na de vezels is de volgende stap om ervoor te zorgen dat de vitamines en mineralen (die je ooit in voedingsmiddelen met gluten hebt gekregen) aan je lichaam blijven worden geleverd – alleen nu afkomstig van andere bronnen. IJzer, vitamine C en calcium behoren tot de belangrijkste voordelen van tarwe. Het is echter gemakkelijk om ze te vinden.

In de volgende voedingsmiddelen:
• sinaasappelen
• spinazie
• broccoli
• bonen
• kikkererwten

Het is mogelijk om elke dag glutenvrij te koken, met slechts een beetje aandacht, discipline en toewijding bij het onderzoeken van de ingrediënten.

Vorig artikelWat zijn carotenoïden en wat voor functie hebben ze?
Volgend artikelGele vruchten super gezond