Een uitgebalanceerd dieet is niet alleen belangrijk om het lichaam fit te houden, maar ook gezond. Voedsel heeft directe invloed op onze huid, haar, nagels, fysieke en geestelijke gesteldheid. Wat je eet, heeft ook directe invloed op je mentale gezondheid, geheugen en concentratie.

Hieronder hebben we een lijst met goede belangrijke voedingsmiddelen geselecteerd die in jouw dieet moeten worden opgenomen om de hersenen gezond te houden.

Rode Vruchten
Vruchten zoals aardbei, framboos, braam en bosbes hebben rechtstreeks verband met de gezondheid van de hersenen, omdat het een bron van anthocyaninen zijn die anti-inflammatoire en antioxiderende effecten en bondgenoten zijn van het korte-termijn-geheugen. Consumptie van deze vruchten wordt tenminste tweemaal per week aanbevolen.

Donkergroene bladeren
In een saladeschotel wordt aanbevolen dat minstens de helft bestaat uit donkergroene bladeren, zoals waterkers, rucola, spinazie, boerenkool en sla. Deze bladeren zijn de bron van een mix van zeer krachtige voedingsstoffen, zoals vitamine K, luteïne, folaat en bètacaroteen.

Havermout
Havermout staat bekend om de vele voordelen voor de lichamelijke gezondheid, maar weinig mensen weten dat het heeft ook invloed op de geestelijke gezondheid en het voorkomen van voortijdige dood van neuronen; bevatten B-vitamines, zink, selenium en antioxidanten.

Bruine Bonen
Rijk aan ijzer en B-vitaminen (zoals B1, B2, B3 en B9), wordt deze  schotel bekend voor het verschaffen van energie aan het lichaam, maar is vitamine K die verantwoordelijk is voor het creëren van acetylcholine, een neurotransmitter rechtstreeks voor het geheugen.

Visolie
Dit voedsel is één van de meest bekende en belangrijke als het gaat om geestelijke gezondheid. Rijk aan Omega-3, is visolie een grote bondgenoot in de preventie van degeneratieve ziekten en in de bestrijding van stress of depressie. Het verbruik kan via capsules zijn, maar het is belangrijk om de vis zelf te consumeren.

Lijnzaad
Lijnzaad is de rijkste plantaardige bron van Omega-3 en het meest bruikbaar voor het handhaven van een uitgebalanceerd dieet. Volgens de tabel, gepubliceerd door de Society of Scientific, vegetarische voeding; 1 eetlepel lijnzaadolie soep (15 ml) levert ongeveer 6,6 g Omega-3, terwijl 30 g lijnzaadolie ongeveer 3,2 verschaft.

Noten
Zaden zoals paranoten staan bekend als “middel tegen dementie” en zijn goede bronnen van selenium, een krachtige antioxidant, die helpt bij het verbeteren van de symptomen van depressie.

Het is belangrijk te weten dat een evenwichtige voeding en beweging de sleutel is van een fit lichaam en gezond verstand, maar het is ook erg belangrijk om advies van een professional te vragen zodat hij een dieet kan maken op basis van uw persoonlijke behoeften.

Vorig artikelVegan lente couscous salade
Volgend artikelSmoothie bosbessen, banaan en kokosmelk