Evenwichtige voeding is een van de belangrijkste maatregelen om een gezond leven te leiden. Het heeft geen zin om fit te blijven met diëten of gym als je niet goed zorgt voor wat je eet.

Wat te eten
Volgens voedingsdeskundige is het verstandiger om 2 tot 3 porties fruit per dag aan onze dieet te voegen. Welk soort fruit? Het maakt niet uit, maar ga niet alleen één soort fruit eten. “Hoe gevarieerder, hoe beter. Elke vrucht heeft antioxidanten, voedingsstoffen, verschillende bioactieve stoffen de onze lichaam nodig heeft om goed te functioneren.

Het is ook aangeraden om bladgroenten te eten zowel tijdens de lunch als tijdens het avondeten, bij voorkeur een half bord. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, vitaminen, mineralen, zijn altijd welkom. Drink elke dag water, bij voorkeur twee liter, “gedurende de dag”.

Wat te vermijden
Voor diegenen die van voedingsmiddelen met een hoog natriumgehalte houden, wees gewaarschuwd : “zout is al van nature aanwezig in voedsel. De aanbeveling is om het zoutverbruik te verminderen, en daarnaast om kruiden klaar te maken, vooral degenen die hoogbloeddruk hebben”. Probeer de gerechten op een meer natuurlijke manier te kruiden met knoflook, uien en droog kruiden.

Tot de bekende tips die behoren tot de vermindering van suikers, frisdrank, koeken, snoep en frieten. Geef de voorkeur voor volkoren (glutenvrije) versies van voedingsmiddelen zoals brood, koekjes, crackers en pasta.

Het is ook goed om uit te kijken voor gefrituurd voedsel zoals fastfood. Geef voorkeur aan goede vetten, zoals aanwezig in olijfolie, kokosolie, noten, avocado en lijnzaad. Consumeer alles met mate: “Deze vetten helpen bij het beheersen van cholesterol en triglyceriden”.

Vorig artikelVegan Tempeh met bolognesa saus en groenten
Volgend artikelNatuurlijke kamille face oil