Hoewel het wijdverbreid is in het Westen, wekt de beoefening van yoga nog steeds nieuwsgierigheid en talloze twijfels op voor degenen die nog nooit hebben geoefend of beginner zijn. Wat iedereen echter al weet, is dat de methode in staat is gezondheidsvoordelen te bieden en bij te dragen aan het welzijn en de kwaliteit van het leven. Als je al een tijdje yoga doet, heb je de voordelen van de praktijk al opgemerkt, misschien slaap je beter, ben je flexibiler, beheers je je gewicht en ben je minder gestrest.

Maar de voordelen stoppen hier niet, lees in deze blog meer voordelen die yoga kan bieden.

1. Helpt sterke spieren bouwen
Het hebben van sterke spieren is veel belangrijker dan er goed uitzien. Ze beschermen ons tegen ziekten zoals artritis en rugpijn en voorkomt vallen bij ouderen, een belangrijke doodsoorzaak op deze leeftijd. Wanneer je je spieren opbouwt via yoga, balanceer je die winst met verhoogde flexibiliteit. Als je dat in de sportschool deed, zou je waarschijnlijk spieren opbouwen ten koste van je flexibiliteit.

2. Verbetert de concentratie
Naarmate je leert je bewust te worden van het fysieke lichaam tijdens de oefening, wordt het lichaam dit ook bewust voor je dagelijkse leven. Je voelt je meer gefocust omdat je je geest al traint om aan één ding tegelijk te denken;

3. Vermindert angst en verbetert stemming en vitaliteit
Met specifieke ademhalingstechnieken kunt je je prestaties op het werk, lichamelijke activiteit en zelfs betere slaap verbeteren. Met deze balans van lichaam, geest en emoties neemt je vitaliteit toe, zodat je leven meer kwaliteit en rust heeft.

4. Verlicht pijn
Volgens verschillende onderzoeken vermindert de combinatie van poses en meditatie de pijn bij mensen met artritis, rugklachten, fibromyalgie, carpaal tunnelsyndroom (handprobleem) en andere chronische ziekten. Wanneer je deze pijn verlicht, verbetert je humeur en heb je minder kans om medicijnen te gebruiken.

5. Hoge hartslag
Wanneer je je hartslag constant verhoogt, verlaag je het risico op een hartaanval en kan je symptomen van depressie verlichten. Niet alle soorten yoga-oefeningen zijn aerobisch, maar iedereen kan een bepaalde verhoging van die frequentie bereiken. Onderzoek heeft aangetoond dat yoga-beoefenaars een langere rustsnelheid kunnen handhaven, een groter fysiek uithoudingsvermogen hebben en zuurstof beter kunnen gebruiken tijdens het sporten. Dit alles reflecteert op fysieke fitheid. Bovendien kun je met ademhalingscontrole dezelfde oefening doen met minder zuurstof, wat op de lange termijn cel veroudering bestrijdt omdat een reactieproduct met zuurstof het gevreesde vrije radicaal is.

Kortom: Als je denkt dat je geduld nodig hebt om een yogales bij te wonen, daag jezelf dan uit om een krachtige oefening te doen en deze eeuwenoude filosofie te leren kennen die zoveel mensen over de hele wereld heeft veroverd. Overweeg om naar een arts te gaan, voordat je begint met yogalessen. Hij kan zien of je gezondheid goed genoeg is voor deze oefening.

Vorig artikel6 tips om sneller te kunnen slapen
Volgend artikel3 theesoorten die voordelen voor je huid hebben