Om ‘s nachts sneller en beter te slapen, kunt je wedden op technieken en attitudes die ontspanning bevorderen en de slaap vergemakkelijken, zoals een ontspannen ademhaling of bijvoorbeeld het verbeteren van de temperatuur en de verlichting van de omgeving.

Om de slaap te verbeteren en slaperigheid de volgende dag te voorkomen, is het ook belangrijk dat mensen die aan slapeloosheid of slaapproblemen lijden, gewoonten volgen zoals een schema hebben, sporten en cafeïne houdende dranken vermijden na 18.00 uur. Om meer te weten te komen over de gewoonten die je helpen de slaap te verbeteren, zijn hier enkele 5 eenvoudige en effectieve tips om het beter en sneller te kunnen slapen.

1. Pas de verlichting aan
Lampen en felle lichten uitschakelen van apparaten zoals een computer, mobiele telefoon of televisie; als verlichting tijdens of binnen 90 minuten slaap vereist is, heeft oranje licht, dat de productie stimuleert en melatonine, het slaaphormoon, de voorkeur. Vermijd elektronische apparaten zoveel mogelijk.

2. Comfortabel voor het lichaam
Investeren in een goed matras en kussens die het lichaam neutraal laten en bij voorkeur met een rechte nek. Het wordt aanbevolen om een medium kussen te hebben om je nek te ondersteunen en een ander om tussen je benen te leggen; weet welke matras en kussen je helpt beter te slapen.

3. Neem een warm drankje
Neem een warme drank die kan helpen het serotonine- en melatonine gehalte te verhogen, zoals een glas warme rijstmelk met honing, kurkuma en kaneelpoeder of een kamille- of citroenmelisse-thee, bijvoorbeeld om de slaap te reguleren.

4. Ontspan je voeten
Je voeten dragen je de hele dag en tegen het einde kunnen ze moe en gespannen zijn. Als je ze ontspant, kun je slapen; om dit te doen, zittend op het bed, kun je ze naar voren strekken alsof je ze uitrekt of ze uitrekken met behulp van je handen.

5. Mediteren
Meditatie helpt gedachten die de slaap verstoren te remmen en laat de geest rust vinden. Maar om dit resultaat te bereiken, is het essentieel om veel te trainen. De hersenen, gewend aan afleidingen, hebben moeite zich los te koppelen van het heden. Leren mediteren is een perfecte manier om de geest aan het einde van de dag te kalmeren.

Maak een slaapritueel
Poets bijvoorbeeld je tanden, neem een douche of lees een boek voordat je naar bed gaat. Je zult je lichaam conditioneren, het zal leren dat na het ene ding het volgende komt, en na een tijdje in slaap vallen geen probleem zal zijn.

Kortom: Goed slapen is een fundamenteel onderdeel van een gezonde lifestyle. Zorg goed voor je lichaam, rust goed. Een goede morgen hangt af van je goede nacht en vice versa.