Diëten, afvallen, aankomen en calorieën tellen we zijn er allemaal wel meerdere periodes in ons leven mee bezig. Iedereen heeft hier ook een mening over en als je gaat Googlen zijn er veel verschillende beweringen over wat nou “gezond” eten is.

Anno 2019 lees je steeds vaker over intuïtief eten. Dit wordt ook wel eten op gevoel genoemd en luisteren naar je lichaam. ‘maar hoe weet ik dan of ik niet teveel eet?’ ‘Huh luisteren naar mijn lichaam, hoe dan?’ Dit zijn mogelijk gedachten die in je opkomen als je hoort over intuïtief eten.

Diëten
Die buurvrouw die 10 kilo is afgevallen omdat ze een koolhydraatarm dieet volgt en dus ga jij dat dan ook maar proberen. Wat er vaak gebeurt is dat we onszelf vervolgens dingen gaan verbieden en dat kost aardig wat discipline.

Er zijn zoveel verschillende diëten dat je waarschijnlijk door het bomen het bos niet meer ziet. Een gemiddeld persoon heeft in zijn of haar leven misschien wel meer dan 10 keer een dieet geprobeerd. Als dit goed gaat en je voelt je er lekker bij dan is dat natuurlijk super fijn! Maar weet dat als jij die persoon bent die zich er minder goed bij voelt dat er ook andere mogelijkheden zijn dan diëten.

Wat is intuïtief eten?
Over diëten weten we al heel veel, maar intuïtief eten is nog vrij onbekend. In feite laat je bij intuïtief eten los wat in jouw ogen goed of fout is om te eten. Het klinkt misschien wat zweverig en bijna onmogelijk, maar echt het kan en er zijn steeds meer mensen die dit doen met positief effect.

Tips hoe je dit kan doen:
1. Stop met diëten: realiseer je waarom dit tegen je kan werken.
2. Sluit vrede met voedsel: je voorkomt daarmee eetbuien als het even tegenzit.
3. Respecteer je lichaam: iedereen is anders en jij bent prima zoals je bent.
4. Beweeg en sport: doe dit voor je plezier en gezondheid. Niet om te streven naar het perfecte lichaam.
5. Kies zoveel mogelijk voor voedzame producten: eiwitrijk, groente, fruit etc.
6. Leer eten totdat je je voldaan voelt: dus niet teveel maar ook zeker niet te weinig.
7. Kies ervoor om gezonder te worden: je motivatie moet niet zijn een slanker lichaam of die kilo’s eraf.
8. Een keer teveel eten is oké: de volgende maaltijd zorg je ervoor dat je weer wat gezonder eet.

Vindt een manier tussen diëten en intuïtief eten wat bij jouw past en waar jij je goed bij voelt. Bedenk je of de manier hoe jij nu met eten omgaat jou een goed gevoel geeft? Zo niet, kijk dan wat jij kan doen om meer te genieten van eten en het leven.

Strive for progress, not perfection

Bijdrage: Daphne van Hooked on health, leefstijlcoach en AD(H)D coach voor vrouwen met AD(H)D om meer rust in hun hoofd te krijgen. Daarnaast helpt ze vrouwen weer lekker in hun eigen vel te zitten! Deze twee trainingen doet ze aan de hand van 5 ingrediënten die samen het perfecte recept vormen. Wil je meer informatie over Daphne? Kijk dan op hookedonhealth.nl