Kokosnoot is een vrucht vol met voedingsstoffen die essentieel zijn voor de algemene gezondheid van het lichaam. De buitenste schil is groen van kleur, die bruin wordt tijdens het rijpen. Onder de harde schil is er een eetbaar wit vlees. De vers geoogste kokosnoot bevat zoet water, dat tal van gezondheidsvoordelen biedt.

Hieronder de redenen waarom kokosnoot moet worden opgenomen in de voeding:

1. De verzadigde vetten van de kokosnoot hebben veel medicinale eigenschappen
De reden dat kokosnoot zo bekritiseerd werd door diegenen die bezorgd zijn over een goede gezondheid is dat bijna al hun vetzuren verzadigde vetten zijn. Er is ontdekt dat de vetzuren waarin de kokosnoot zo rijk is, vanuit het spijsverteringskanaal rechtstreeks naar de lever gaan en daar worden ze gebruikt als een bron van snelle energie of getransformeerd in verbindingen die ketonlichamen worden genoemd en die een therapeutisch effect op hersenaandoeningen kunnen hebben, zoals epilepsie of de ziekte van Alzheimer.

2. Kokosnoot heeft antimicrobiële eigenschappen
Een stof die laurinezuur wordt genoemd, vormt ongeveer 50% van de vetzuren die in de kokosnoot worden aangetroffen en vormt, wanneer het wordt verteerd, een monoglyceride, monolaurine genaamd; het is aangetoond dat deze twee stoffen schadelijke pathogenen in het lichaam doden, inclusief bacteriën, virussen en schimmels. Dit omvat gevaarlijke bacteriën zoals Staphylcoccus aureus en Candida albicans, die verantwoordelijk zijn voor schimmelinfecties.

3. Helpt de buikvet te verminderen
De kokosnoot is ook erg goed voor diegenen die die ongewenste abdominale omtrek willen verliezen die wordt veroorzaakt door de opeenhoping van vet in dat deel van het lichaam. Deze vetten zijn het gevaarlijkst van allemaal, en veroorzaken verschillende ziektes. Consumptie van 200 gram kokosnoot dagelijks kan leiden tot een aanzienlijke vermindering van de BMI (body mass index) en tailleomvang in slechts 12 weken.

4. Helpt bij het afvallen
Onderzoek toont aan dat het stoppen van de vetinname of het consumeren ervan in onvoldoende hoeveelheden, in tegenstelling tot het gezond verstand, gewichtstoename bevordert. Het is echter noodzakelijk om gezonde vetten te kiezen en frituren en transvetten te vermijden. Vetten die rijk zijn aan triglyceriden met een korte en middellange keten, zoals die in kokosnoot, helpen de eetlust onder controle te houden en metabolische activiteit verder te versnellen.

Gewicht verliezen door middel van een dieet kan veel gemakkelijker met de toevoeging van kokosvet, omdat het laurinezuur in kokosnoot het energieverbruik verhoogt en de adipositas bij obesitas vermindert.

5. Versterkt het immuunsysteem
De voedingsstoffen in de kokosnoot versterken het immuunsysteem, waardoor kokosnoot een vrucht wordt met antivirale, schimmelwerende, antibacteriële en antiparasitaire eigenschappen.

Manieren om de kokosnoot te consumeren
Als het gaat om manieren om het te consumeren, gaat er niets verloren, wordt alles getransformeerd. In deze krachtige vrucht kan alles worden aangewend: kokoswater, groene pulp, rijpe pulp, kokosmelk, olie, meel en, meer recentelijk, kokossuiker.

Door veelzijdig te zijn, is het een gewild ingrediënt in de bereiding van zoete en hartige gerechten. Het is ook de grondstof van een plantaardige melk voor degenen die lactose-intolerant zijn of voor degenen die een detox willen maken waarbij zuivelproducten worden vermeden.