Vaak is de diagnose van Burn-outsyndroom gecompliceerd, en het kan gebeuren dat de persoon zelf niet erkent dat hij een aandoening doormaakt. Bij het observeren van de tekenen die de ziekte identificeren, is het echter belangrijk om ten eerste medische hulp te zoeken, omdat alleen een professional de juiste diagnose kan stellen en het probleem op de juiste manier kan behandelen. Onder de behandelingsvormen vallen psychotherapie en in sommige gevallen, medicijnen met antidepressiva. Fysieke en ontspanningsactiviteiten zijn ook essentieel voor de persoon om zich weer goed te voelen. Daarnaast is het essentieel om het werk opnieuw te duiden, ruimte te geven aan andere gebieden van het leven, en vooral aan vrije tijd.

Om een Burn-outsyndroom te voorkomen, is het belangrijk om van dag tot dag een aantal maatregelen te nemen, zoals:

1. Praten
Praat met mensen waarop je kunt rekenen, dit kan veel helpen. Leer niet alleen goede dingen te delen, maar ook moeilijkheden, kwellingen en angsten, het uitspreken lucht vaak al op.

2. Doe verschillende dingen
Ga lunchen of wandelen op nieuwe plekken, maak kleine veranderingen in de routine om de geest te “verversen”

3. Maak tijd vrij
Neem deel aan de gebruikelijke momenten om dingen te doen die je leuk vindt zoals hobby’s. Deze zijn nodig om een gelukkig leven te leiden en zijn essentieel om fysieke en emotionele uitputting te voorkomen.

4. Rust uit
Ontspannende activiteiten en een goede nachtrust zijn ook essentieel om de energieën te herstellen.

5. Oefen fysieke activiteiten
Oefeningen zijn belangrijk omdat ze stoffen afgeven die verantwoordelijk zijn voor het gevoel van welzijn, naast de gezondheidsvoordelen die dergelijke activiteiten bieden.

Vorig artikelDe voordelen van kokosnoot
Volgend artikel4 eenvoudige ontspanningstechnieken voor tijdens je werk!