Drukte, zorgen en stress maken voor veel mensen deel uit van het dagelijks leven. Ben je ook moe aan het einde van je werkdag? Als je de hele dag achter de computer aan het werk ben, kan je lichaam vermoeid raken, waardoor je houding ook verslechterd.

Door het ophopen van de dagelijkse spanningen zal je lichaam uiteindelijk om rust vragen. Wat veel mensen niet weten, is dat je je door een korte ontspanningstechniek binnen een paar minuten beter voelt.

1. De aftellingstechniek
Soms is onze aandacht gericht op een probleem en vanuit het denken kunnen we geen oplossing vinden. Hier komt de aftellingstechniek om de hoek kijken. Deze techniek is in staat de aandacht af te leiden van wat angst/stress opwekt en daarmee de concentratie verhoogt. Zet je blik ergens op het plafond en begin langzaam met tellen 40, 39, 38 …
Omhoogkijken stimuleert het zenuwstelsel, de ademhaling neemt af en de bloeddruk verlaagt.

2. Schrijf het van je af
Wanneer we een of andere angst hebben, wordt vaak alle focus gericht op je angst, hierdoor staan andere werkprocessen stil en versterk je je probleem alleen maar. Waarschijnlijk kan dit ‘probleem’ niet meteen opgelost worden, maar door het te noteren in een notitieboek en kalm te blijven zal je angst/bezorgdheid aanzienlijk verminderen.

3. Beheers je ademhaling gedurende één minuut
Stress kan je hartslag verhogen. Het hart is een orgaan vol zenuwuiteinden, dus de reactie op de hersenstimuli is snel en gemakkelijk. Door je adem te beheersen, zal je het ritme van het hart controleren en het gevoel van angst verminderen. De tip is om diep door de neus te ademen, de lucht vast te houden en langzaam door de mond te laten ontsnappen.

4. Ontspan de spieren
Als we gespannen zijn of nerveus, ons lichaam onwillekeurig samentrekt, kan dit ongemak en zelfs pijn veroorzaken. Meestal zijn de spieren die het meest worden getroffen door nervositeit, die van de benen, rug en nek. Om ongemak te voorkomen, moet je je overdag minstens een keer uitrekken. Om de gewoonte te beginnen doe je een stretch na het opstaan, een andere bij de lunch en de laatste voor het slapengaan.

Alle soorten rekoefeningen moeten langzaam worden gedaan. Oefen deze technieken dagelijks en je zult je zeker ontspannen voelen tijdens je werkdag!

Vorig artikel5 tips om burnout-syndroom te behandelen
Volgend artikelDansen is gezond voor lichaam en geest!