Dansen is leuk. Het is een vorm van expressie en viering, en toch helpt het ons om de stress van het dagelijks leven te verlichten. Of je nu danslessen hebt gehad of niet, of dat je het type bent dat zichzelf met twee linkervoeten beschouwt, het is gemakkelijk om toe te geven dat dansen een gevoel van welzijn veroorzaakt. En dit is nu door de wetenschap bewezen, inclusief het beschermen en versterken van de hersenen.

Dansen en je hersenen
Wetenschap en geneeskunde streven er voortdurend naar om de hersenveroudering te bestuderen en hersenaandoeningen gerelateerd aan dit proces, zoals dementie en de ziekte van Alzheimer en Parkinson, te bestrijden en te voorkomen. Er is aangetoond dat de dans invloed heeft op de gezondheid van de hersenen, maar wetenschappers hebben ontdekt dat deze activiteit, samen met gecoördineerde beweging en weerstand, het beste soort oefening voor je hersenen kan zijn.

Coördinatie en balans
Balans en coördinatie kunnen moeilijk zijn en zelfs nog uitdagender worden naarmate we ouder worden. De uitdaging die met de leeftijd gepaard gaat, is gewoon het evenwicht bewaren, en zoveel mensen vallen en worden gewond, met het risico op ernstige verwondingen. Echter, dansen treinen en verbetert al deze gebieden: routes, wendingen, snelle bewegingen van links naar rechts en op en neer trainen de hersenen en de binnenoor gebieden om te gaan met deze snelle veranderingen en scherpere bewegingen. Dit helpt je minder verbluft te raken door dagelijkse bewegingen zoals het beklimmen van de ladder of opstaan uit een stoel. Bovendien helpt dansen ook om een verscheidenheid aan spieren in de voeten, benen en heupen te versterken, zodat je geen risico meer hebt om te vallen als je je evenwicht verliest. De dans leert coördinatie en spiergeheugen, dus als je het in je routine opneemt, zal het de verbinding van de hersenspier en de neuronen voeden en ontwikkelen.

Verbeter het geheugen
We willen allemaal graag een goede herinnering hebben voor het leven, maar we weten dat wanneer we ouder worden, ons vermogen om namen, datums, plaatsen en feiten te onthouden, afneemt. Maar dans helpt ons het mentale (het leren van nieuwe stappen en de volgorde ervan) te verbinden met het fysieke (het feitelijk uitvoeren van de routine). Dit resulteert in een verbeterd geheugen en de versterking van neuronale verbindingen in de hersenen.

Muziek stimuleert de hersenactiviteit
Wetenschappers en onderzoekers die neurodegeneratieve ziekten bestuderen, hebben altijd al gesproken over de diepgaande invloed die muziek heeft op de hersenen, vooral voor degenen die lijden aan cognitieve achteruitgang. Dans biedt niet alleen fysieke voordelen, maar omdat het gepaard gaat met muziek, helpt het om hersenbeloningscentra te stimuleren in combinatie met het sensorische circuit en de motor, die worden geactiveerd als je begint met dansen.

Dansen maakt mensen gelukkiger
Wat de stijl ook is, dans verandert de stemming. Deze vorm van lichaamsbeweging is fantastisch voor het hart, de longen, spieren en gewrichten en is een leuke manier om calorieën te verbranden. Het helpt ook om stress te verminderen en dicht bij mensen te komen wanneer we bijvoorbeeld op een feestje zijn.

Vorig artikel4 eenvoudige ontspanningstechnieken voor tijdens je werk!
Volgend artikelVegan falafel