Net als andere processen in het lichaam, verandert slaap gedurende het hele leven. Hoe jonger we zijn, hoe meer we moeten slapen. Dus, naarmate de jaren verstrijken, is de tendens dat de periodes van slaap veel korter zijn.

Maar zelfs als we minder behoefte hebben om te slapen als we de volwassen leeftijd bereiken, betekent dit niet dat de slaapkwaliteit zou moeten afnemen. Voldoende slaap is altijd essentieel.

De meest voorkomende factoren die de slaap belemmeren zijn:

1. Stress
Protagonist van verschillende gezondheidsproblemen, zoals angststoornis, stress is een belangrijke oorzaak van slapeloosheid, die op de lange termijn kan leiden tot slaapgebrek.

Degenen die hier last van hebben, wisselen letterlijk de dag en de nacht: blijven vele uren wakker, slapen laat, worden vroeg wakker en proberen een paar uur slaap te pakken voordat de wekker gaat. Met het verstrijken van de tijd is het evenwicht van meerdere nachten slecht te hebben geslapen, een voortdurende slijtage.

Deze situatie kan slechts enkele dagen duren en in een moeilijkere fase overgaan, maar ook een chronische aandoening worden. Op middellange en lange termijn beïnvloedt de accumulatie van slechte nachten de ontwikkeling van fysieke, mentale en emotionele problemen.

2. Slechte voeding
Evenwichtige voeding is een prioriteit voor de kwaliteit van leven. Gevuld met voldoende voedingsstoffen en in goede hoeveelheid, heeft ons lichaam de neiging om een cyclisch ritme aan te houden, wat gunstig is voor het metabolisme. En als het gaat om slaap, is goed eten ook essentieel.

Het vermijden van vetten en stimulerende middelen (zoals alcohol en cafeïne) ‘s avonds, bijvoorbeeld, is al een grote stap in die richting. Immers, dit soort stoffen zorgen ervoor dat het lichaam veel moet functioneren, waardoor de rest wordt verstoord. Kalmerende opties, zoals kamille en melissa-thee, en gemakkelijk verteerbare voedingsmiddelen helpen het metabolisme te vertragen, wat essentieel is voor een staat van ontspanning.

3. Ongunstige omgeving
Goed slapen met licht aan, te veel lawaai en lage temperatuur is onmogelijk. Deze factoren remmen de volledige rust van het lichaam, hetzij door het wakker te houden of door het gevoel van comfort te verwijderen.

In elk stadium van het leven zijn dit soort onzorgvuldigheden erg ongemakkelijk en het is van essentieel belang dat je van kinds af aan gewend bent om in slaap te vallen in een stille, donkere en geschikte temperatuursinstelling.

Immers, net als andere zaken in het leven is slapen een gewoonte. Dus als de persoon altijd wordt blootgesteld aan slechte slaapruimte, is het normaal dat je lichaam een ongunstige slaaproutine associeert.

De zorg om goed te slapen
Naast het begrijpen van wat een goede nachtrust verstoort, is het erg belangrijk om te weten dat kleine veranderingen in onze routine de rest voldoende en nuttig kunnen maken.

Hieronder een lijst met dagelijkse gewoontes:
• Gebruik je bed alleen om te slapen;
• Houd een schema bij van fysieke activiteiten;
• Visualiseer goede dingen voordat je in slaap valt;
• Doe de lichten uit voor het slapen gaan, vermijd contact met elektronische apparaten zoals de mobiele telefoon en televisie;
• Vermijd alcohol, cafeïne en tabak;
• Probeer om een gezonde voedingspatroon te behouden, door regelmatig groenten en fruit te consumeren;
• Stel een slaaproutine in.

Door zoveel zorg te betrachten, zul je zeker veranderingen merken, niet alleen om te slapen, maar ook om de gezondheid in het algemeen. Als je je echter moeilijk voelt om te ontspannen, zelfs als je een goede houding aanneemt, moet je deskundige hulp inschakelen. Een goed nacht rust is van essentieel belang.

Vorig artikel5 voordelen van Amaranth
Volgend artikelTips om het immuunsysteem van kinderen te versterken