Mentale vermoeidheid veroorzaakt het gevoel overweldigd te worden door te veel taken te hebben en niet genoeg tijd of energie te hebben om ze uit te voeren. Bovendien wordt het moeilijker om zich te concentreren op de taken. De persoon kan zich slaperig voelen of moeite hebben om wakker te blijven tijdens het werken.

Het is wel te benadrukken dat iedereen zich soms zo kan voelen, maar de frequentie is de trigger voor totale uitputting en ernstiger symptomen. Het herkennen van de symptomen is de eerste stap in het begrijpen of je lijdt aan mentale vermoeidheid. Hiermee kunt je een manier vinden om te voorkomen dat het zal opnieuw gebeuren.

De belangrijkste symptomen van mentale vermoeidheid:

1. Gebrek aan tijd om te ontspannen
Als het gevoel van overbelasting constant is en je nooit tijd voor jij zelf of tijd hebt om te ontspannen, kun je last hebben van mentale vermoeidheid.
Het vinden van een paar minuten om te ontspannen kan al een probleem zijn.

2. Slaperigheid of slapeloosheid
Geestelijk moe zijn is vaak stressvol en stress kan de slaapcyclus verstoren. Deze aandoening kan je gevoeliger maken om te slapen of je niet in staat stellen om in slaap te vallen. Beide situaties kunnen bijvoorbeeld voorkomen dat je de hele dag slaperig bent en de hele nacht wakker blijft. Slaap is een belangrijke factor van lichamelijke en geestelijke gezondheid, en de problemen met je biologisch ritme zijn een waarschuwing dat andere dingen niet goed zijn.

3. Geheugenproblemen
Geheugenproblemen kunnen worden veroorzaakt door slapeloosheid. Dit komt omdat het brein informatie niet zo effectief kan achterhouden als het niet voldoende heeft gerust. Het niet kunnen onthouden van informatie kan een bewijs zijn en als je je realiseert dat je alles moet opschrijven, zodat je niet het risico loopt het te vergeten, ben je misschien mentaal vermoeid.

4. Geestelijke mist
Te veel informatie kan de hersenen dwingen om bij te blijven. Hoewel de inspanning is toegewijd aan één taak per keer, kunnen de achtergrondstressoren de ontwikkeling van de activiteit die presteert, verstoren. Wanneer de stressniveaus toenemen, kunnen de hersenen “op de rem trappen” en het vermogen om basisvaardigheden te denken en te verwerken die je anders normaal niet zou hebben, belemmeren.

5. Verwarring
Als je moeite hebt met concentreren en situaties waarin je mensen moet vragen om te herhalen wat er is gezegd, is dit een andere aanwijzing dat er iets mis is. Behalve problemen met de verwerking zijn je brein mogelijk niet bereid om nieuwe informatie te accepteren, wat een deel zou kunnen zijn van waarom je bepaalde details niet meer onthoudt.

6. Meer emotioneel en je emotioneel voelen
Je wanhopig, angstig en zelfs depressief voelen, kunnen symptomen zijn van mentale vermoeidheid. Je geestelijke energie kan ook erg laag zijn en je merkt mogelijk een toename van angst, prikkelbaarheid, woede, verdriet en andere negatieve emoties. Als stemmingswisselingen frequent voorkomen en er moeite wordt gedaan om momenten van geluk te vinden, kan dit betekenen dat de hersenen zich niet gedragen zoals zou moeten.

7. Lage motivatie
Net als angst, depressie en gebrek aan energie, is lage motivatie een serieus probleem voor diegenen die productief willen blijven. Als er een enorme inspanning nodig is om dagelijkse activiteiten uit te voeren, kan dit een symptoom zijn van mentale vermoeidheid.

8. Te veel eten of je eetlust te verliezen
Net zoals slaap kan het eten ook worden beïnvloed door mentale vermoeidheid. Deze situatie kan leiden tot een gebrek aan interesse in koken en zelfs eten of vice versa, waardoor een dwang ontstaat die ertoe leidt dat je meer en grotere porties eet.

Frequente bezoeken aan fastfoodrestaurants en de constante aanwezigheid van ongezond voedsel kan een teken zijn dat de hersenen niet goed omgaan met de stress waarmee ze te maken krijgen.

Wat te doen?
Er is geen exacte behandeling voor mentale vermoeidheid, omdat de benadering sterk zal afhangen van de oorzaken die het beeld veroorzaken. Als het diagnostische proces geen onderliggende medische verklaring onthult, is de aanbeveling om de levensstijl en het dieet te veranderen, wat een oplossing kan zijn om deze aandoeningen te behandelen.

Vorig artikelDe meest voorkomende factoren die je slaap belemmeren
Volgend artikelOnbreekbaar warmterecord: 15 graden op nieuwjaarsdag