Studies tonen aan dat dankbaarheid de macht heeft om de fysieke en mentale gezondheid te herstellen en te behouden en negatieve gevoelens te verzachten. Hiermee kunnen we omstandigheden veranderen, omdat onze kijk op de wereld verandert. We beginnen situaties positiever te zien, onze intuïtie wordt aangescherpt en we realiseren ons hoeveel we worden beschermd, ondersteund en geholpen gedurende de dag, gedurende ons hele leven.

Maar vaak  vergeten we om dankjewel te zeggen, want we willen graag klagen! Ik stel hier een verandering van gewoonte voor. Laten we dankbaarheid een constante maken en een zeldzaamheid beklagen!

De herhaling van klachten brengt processen van verstening of kristallisatie van emoties of gevoelens met zich mee, en bestendigt de energie van immobiliteit en emotionele onbuigzaamheid. Dankbaarheid, op zijn beurt, brengt verlichting en bevrijdt ons.

Het is noodzakelijk om van dankbaarheid een dagelijkse gewoonte te maken. In het begin lijkt het misschien iets dat niet spontaan of geforceerd is, maar onthoud dat wanneer we een nieuwe gewoonte beginnen, we dit vaker moeten herhalen om het natuurlijk te maken.

Hier zijn 15 stappen om dankbaarheid te activeren

  1. Geniet
  2. Stop met oordelen
  3. Wees optimistisch
  4. Vergeet het verleden
  5. Vermijd vergelijkingen
  6. Wees aardig
  7. Wees actief en niet reactief
  8. Zorg goed voor je relaties
  9. Vergeef
  10. Vermijd indruk op anderen te willen maken
  11. Houd je doelen vol
  12. Zorg goed voor je lichaam
  13. Heb vertrouwen
  14. Droom
  15. Doneer

En zeg altijd: “Dank je, dank je, dank je!”

Dit eenvoudige gebaar zal het leven leuker en blijer maken!