Het grote doel van een detox-dieet is het verminderen of elimineren van de overmaat aan gifstoffen, die zich in het lichaam ophopen en die het verouderingsproces versnellen, naast het veroorzaken van zwelling, waardoor het afvallen moeilijk wordt en zelfs puistjes veroorzaken. Bovendien is het hebben van een detox-dieet om de 3 maanden belangrijk om mentale activiteit en concentratie te verbeteren, omdat het ook de gifstoffen opruimt die zich in de hersenen hebben opgehoopt, maar het is niet alleen je lichaam dat regelmatig moet worden schoongemaakt, maar ook in het belang van je mentale gezondheid; je geest heeft er ook één nodig. Je bewust zijn van je emoties is niet alleen cruciaal voor je mentale welzijn, maar ook voor je fysieke gezondheid. Sommige onderzoeken tonen aan dat stress een grote invloed kan hebben op het lichaam en dat onbeheerde woede een buitensporige druk uitoefent op je hart en bloeddruk.

Lees hieronder 5 manieren om jouw geest te ordenen, waardoor je  zich positiever en ontspannen voelt.

1. Verbreek de verbinding met technologie en geniet van de dag
Als je de laatste keer, dat je bent gaan slapen, niet meer weet wanneer je je mobiele telefoon niet meer hebt gebruikt en als het lang geleden is dat je social media hebt bekeken of van huis bent gegaan zonder je telefoon, je een ‘digitale detox’ nodig hebt. Zet de smartphone in vliegtuigmodus en hij keert pas de volgende dag terug naar de standaardstatus, bijvoorbeeld zonder notificaties of de noodzaak om berichten te controleren en erop te reageren; blijf uit de buurt van onderbrekingen en gevoelens zoals angst, die je helpt te ontrafelen en tijd te vinden om momenten te waarderen waarop je intenser aanwezig kunt zijn.

2. Mediteer om je te concentreren op het huidige moment
Leren mediteren is gemakkelijker dan je denkt. Hoewel het bereiken van een ervaringsniveau moeilijk kan zijn, zal de simpele handeling van 5 minuten met jezelf doorbrengen, de verbinding verbreken, jezelf vragen stellen en ontdekken hoe je je voelt, je in staat stellen om je op het huidige moment te concentreren. Bovendien zal meditatie je helpen om het mentale geluid te elimineren dat in ons levenstempo constant is geworden. De mogelijkheid om je geest stil te houden, je zorgen te vergeten, taken en verantwoordelijkheden even af te wachten, zal je stressniveau helpen verlagen en om je op de lange termijn beter te voelen over jezelf.

3. Schrijven kan therapeutisch zijn
De simpele handeling van het opschrijven van jouw gedachten, gevoelens en zorgen zal een gevoel van opluchting creëren. Het is een praktijk die veel experts aanbevelen, omdat het je zal helpen om je problemen veel beter te analyseren, je hoofd leeg te maken en je uiteindelijk te ontgiften. En met veel stress en angst is de stroom van negatieve gedachten gemakkelijker om jouw gezondheid te beïnvloeden. Daarom is het vinden van de balans tussen lichaam en geest de sleutel om te worden. Dit soort ervaring stelt je in staat controle te hebben over je eigen emoties, harmonieus om te gaan met de meest uiteenlopende gebeurtenissen en bijgevolg meer zelfkennis te hebben. “Schrijven is jezelf beter kennen”. Door gevoelens op papier te zetten, kunnen we de projecties van onszelf observeren en herkennen, waardoor we meer over onszelf leren.

4. Dompel jezelf onder in lezen om je zorgen te vergeten
Wanneer heb je voor het laatst een heel boek gelezen? Als er enige tijd is verstreken, raden we je aan onmiddellijk te beginnen. Lezen is niet alleen een stimulans voor je hersenen en een vorm van stressvermindering, maar ook een goede manier om je zorgen los te maken voor een langere periode van lezen en een hobby die veel smakelijker wordt bij dalende temperaturen, en waar je ook van kunt genieten. Leer lezen of strategieën om jouw eigen uitdagingen het hoofd te bieden, maar het kan je ook in het algemeen beter doen voelen.

5. Kom in contact met jouw emoties
In de Westerse samenleving wordt het tonen van emoties een teken van zwakte genoemd. Dit moet echter veranderen, want in contact komen met je emoties en dingen weglaten is een uitstekende manier om je geest te ordenen. Emotionele zekerheid kan het best worden omschreven als “het vermogen om te identificeren, benoemen en uitdrukken wat je voelt”, met andere woorden, je weet op een gezonde manier met je emoties om te gaan, want het leven is een opeenvolging van ups en downs. Door te erkennen dat er altijd negatieve situaties of uitdagingen zullen zijn en ervoor open te staan, bereidt je je voor op een gezonde relatie met dit soort emoties, dus het is essentieel om niet alleen problemen met betrekking tot emotionele gezondheid te identificeren, maar ook om jouw houding te sturen en ze op te lossen.

Het is belangrijk om te weten dat:
Mensen die in contact staan met hun gevoelens, erkennen ook wanneer ze te stressvol worden en zoeken een passende behandeling om die emoties te helpen beheersen. Gelukkig in hart, geest en lichaam; er is geen betere zekerheid dan dat!

Beeldcredit: Max Brown