Het is bewezen dat een krachtige houding en positieve zelfspraak leidt tot meer zelfvertrouwen en succes. Ik heb twee oefeningen voor je, waarmee je jouw succes kunt vergroten. En ze zijn ontzettend makkelijk.

Houding
Onderzoek heeft aangetoond dat het aannemen van ‘powerposes’, krachtige houdingen, direct invloed kan hebben op de aanmaak van de hormonen testosteron en cortisol, met een toename van het krachtige hormoon testosteron en een afname van het stresshormoon cortisol.

Hoe dit werkt? Met je houding geef je een boodschap aan je hersenen dat er ofwel gevaar is, ofwel dat jij alles onder controle hebt. Deze boodschap heeft direct invloed op je hormoonlevels. In spannende situaties gaat ons lichaam als het ware in gesprek met onze hersenen. Met een krachtige houding zeg je: ‘het is oké, je kunt dit aan, je hebt het onder controle’. De hormonale verandering die dit tot gevolg heeft, heeft invloed op hoe krachtig en dus zelfverzekerd je je voelt. En je kunt je voorstellen dat je met een zelfverzekerde houding in sociale interactie meer indruk maakt, dan wanneer je je terugtrekt, friemelt met je vingers of je blik naar beneden richt. In dat geval zegt je houding tegen je hersenen: ‘maak je zo klein mogelijk, er is gevaar’. Deze boodschap verhoogt het cortisollevel, wat een negatieve impact heeft op zelfvertrouwen en kracht.

Zelfspraak
Ook zelfspraak is van invloed op de uitkomst van verschillende situaties. Denk maar eens terug aan een voor jou spannend moment. Misschien was het een presentatie die je moest geven, een ruzie bijleggen of een sollicitatiegesprek. Stel je voor dat je vlak voor en tijdens zo’n moment tegen jezelf zegt: ‘Ik kan dit niet, waar ben ik in godsnaam mee bezig, wat dacht ik wel niet, ik ben helemaal niet goed voorbereid en mijn haar zit niet goed’. Hoe anders voelt het om zo’n voor en tijdens zo’n moment tegen jezelf te zeggen: ‘Je bent hier goed in, je kunt dit, je doet het niet voor niets, je bent goed voorbereid, je ziet er goed uit en ik ben trots op je!’ Andere toon he? Het zal je niet verbazen dat het verschil in bijbehorend gedrag aanzienlijk is. Omdat de manier waarop je je gedraagt een uiting is van zelfvertrouwen.

Selffullfilling prophecies
Zowel positieve als negatieve zelfspraak heeft op een bepaalde manier voorspellende waarde omdat het grote invloed heeft op je zelfvertrouwen. Zelfs al geloof je misschien al die positieve praat niet, het is wel het laatste wat je hebt ‘gehoord’ voordat je je spannende situatie in gaat en dat betekent een soort positieve indoctrinatie van jezelf. Zeker als je dit vaker doet en oefent. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de negatieve zelfspraak. Continue negatieve indoctrinatie heeft een negatieve invloed op je prestaties. Als je niet gelooft in wat je doet en jezelf dit ook nog eens de hele tijd vertelt, hoe zou je dan op een ander overkomen denk je? Grote kans dat er een selffullfilling prophecy ontstaat. ‘Zie je wel’.

Een elastiek dat je brein conditioneert
Draag een tijd een elastiek om je pols. Steeds als je jezelf betrapt op negatieve zelfspraak trek je hier even aan. Het doel hiervan is tweeledig: enerzijds leidt de actie van het elastiekje ertoe dat je jezelf dwingt je gedachtestroom te stoppen. Je moet namelijk even iets anders doen in plaats van jezelf negativiteit inprenten. Het stoppen van de stroom is al winst, want vaak komt zelfspraak in de vorm van hele gesprekken in plaats van hier en daar een losse opmerking tussendoor. Ten tweede leidt de minimale pijnprikkel van het elastiek tot conditionering van je brein. Doe je het maar vaak genoeg, dan zullen je hersenen de zelfspraak gaan associëren met de ’pijn’. Mensen zijn gemaakt om pijn te vermijden, dus zal je onbewuste brein andere gedachten gaan zoeken om maar niet die pijnprikkel te hoeven krijgen. Omdat het in het begin wel lastig kan zijn om je negatieve zelfspraak op tijd te herkennen, kun je ook een aantal mensen dicht bij je vragen om aan het elastiek te trekken als zij je betrappen. Negatieve zelfspraak speelt zich namelijk niet alleen in je hoofd af. Het gebeurt ook gewoon hardop, schaamteloos, in het wild. In de vorm van twijfel bijvoorbeeld, afkeuring of het woordje ‘maar’. Dit herkennen anderen vaak sneller dan jij dat kunt in het begin, dus hulp is welkom!

Zelf ook oefenen
Deze oefening kun je zelf heel gemakkelijk doen. Al is het maar om je bewust te worden van de mate waarin je jezelf negatief of positief beoordeelt. Want reken maar, de uitkomsten zullen je verrassen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor houding, maar dan zonder elastiek. Wees je een tijdje heel bewust van je lichaamshouding en uitstraling en kijk wat het effect is op je zelfvertrouwen en op hoe anderen op jou reageren. Ook dit zal je verrassen.

Bluffen wordt geloven
In het begin van deze twee oefeningen voelt het misschien als ‘bluffen voor succes’, maar je zult zien dat alles wat je consequent toepast, jouw nieuwe normaal wordt. Dan is het geen bluffen meer, maar heb je jezelf positief geïndoctrineerd waardoor je automatisch meer zelfvertrouwen en kracht uitstraalt. Kun jij een goede reden bedenken waarom je het niet zou proberen?

Er is niet slechts één waarheid
Twijfel je toch nog? Lees dan het volgende aandachtig: Iedere gedachte die we hebben, is gekleurd door eerdere ervaringen. Een ander zal nooit precies dezelfde gedachte hebben als jij over precies dezelfde gebeurtenis. Dat betekent ook dat er nooit één waarheid is en dat je nooit weet of jouw verhaal van de waarheid klopt. Waarom dan niet gewoon ervoor kiezen om jezelf een positief verhaal te vertellen? Het hoeft namelijk niet te kloppen of 100% waar te zijn. Als je het maar gelooft. Want in iedere situatie is dat veel en veel fijner.

Meer lezen? In Jouw Gids naar Geluk beschrijft Eva Kruijs zeven stappen op de weg van geluk: lichamelijke gezondheid, mindset, relaties, zingeving, overvloed, gebeurtenissen waar je niet voor kiest en het volgen van je hart. Lees over nature quests, powerposes, mini-Ikigai, rijkdom zonder geld, cadeautjes uitpakken en echt zijn. En ontdek dat geluk er eigenlijk altijd is.
Bijdrage: Eva Kruis
Eva Kruijs (1985) is gedragswetenschapper, fotografe en schrijfster met een bovengemiddelde interesse in het geluk van mensen. Ze werkte jarenlang in de specialistische gezondheidszorg, had haar eigen coachingspraktijk en schrijft nu over persoonlijke ontwikkeling.
Vorig artikelZwangerschap en postpartum depressie
Volgend artikel4 oefeningen om stress te bestrijden