Er zijn een paar fysieke oefeningen die worden aanbevolen door experts die beloven om stress te verlichten.

Naast het stimuleren van ons lichaam om hormonen af te geven die gekoppeld zijn aan het gevoel van welzijn, zoals serotonine, helpt het beoefenen van fysieke activiteiten ook bij gewichtsverlies en een verbeterde zelfwaardering.

1. Yoga
Yoga is de klassieke oefening tegen stress die werkt via ademhalingstechnieken en specifieke lichaamshoudingen. Voor degenen die denken dat yoga een “stille” oefening is, kan het zijn dat afhankelijk van de modus Yoga een zware oefening kan zijn en je lichaam tot het uiterste kunt nemen, wat een medische evaluatie vereist voordat je begint.

2. Tai chi chuan
De basis van tai chi chuan, een Chinese kunst die wereldwijd wordt beoefend, zijn langzame, continue en soepele bewegingen. Hoewel het is ontstaan als krijgskunst, wordt het tegenwoordig vooral aanbevolen voor mensen die last hebben van stress. Tijdens de les worden oefeningen gedaan die gericht zijn op het verbeteren van fysieke en mentale vermogens door middel van ademhalingstechnieken, controle en meditatie. Ontspanning maakt niet alleen een grotere betrokkenheid bij de activiteit mogelijk, maar maakt ook je zintuigen ontvankelijker.

3. Pilates
Naast het hele lichaam te werken zonder te overladen, is de langzame, gecontroleerde ademhaling van Pilates perfect voor iedereen die op dezelfde manier net zoals bij Yoga willen ontstressen dus denk niet dat Pilates een lichte oefening is de geen voorafgaande medische evaluatie vereist.

4. Boksen
Er gaat niets boven een paar stoten om je stress en frustratie kwijt te raken. Bovendien zijn de fysieke voorbereidingsoefeningen voor boksen intens en compleet, waardoor je niet alleen je conditie en kracht, maar ook je reactievermogen, behendigheid, evenwicht en coördinatie traint. Het wordt aanbevolen om langzaam te beginnen om lichaam niet te forceren en om deze sport uitoefen is voorafgaande klinische evaluatie uit te voeren soms vereist.

Vorig artikelDe invloed van zelfspraak en lichaamshouding op je zelfvertrouwen
Volgend artikelDe voordelen van avocadopit voor de gezondheid