Magnesium is een essentieel en overvloedig mineraal in het menselijk lichaam. Het werkt in op het glucosemetabolisme en andere energieproductieprocessen. Bovendien werkt het bij de vorming van botstructuur, bij de synthese van DNA, RNA en glutathion, de belangrijkste antioxidant in de strijd tegen vrije radicalen en bij cel herstel.

Het kan worden aangetroffen in een verscheidenheid aan natuurlijke voedingsmiddelen, voedingssupplementen, medicijnen of als verrijking in bewerkte voedingsmiddelen samen met andere voedingsstoffen.

Magnesium is een mineraal dat een fundamentele rol speelt bij verschillende lichaamsfuncties zoals spiercontractie en ontspanning, de werking van sommige enzymen, de productie en transport van energie en de productie van eiwitten.

Het tekort aan deze voedingsstof schaadt en veroorzaakt veranderingen in ons hele lichaam, dus het is belangrijk om het belang ervan voor het lichaam te begrijpen, aangezien veel mensen de aanbevolen hoeveelheid niet bereiken.

Lees ons artikel verder om iets meer over magnesium te begrijpen en om te wijzen op de belangrijke bijdragen aan jouw gezondheid.

1. Verhoogt hersenactiviteiten
Studies beweren dat de juiste concentratie van dit mineraal in de hersenen de elasticiteit van neuronen en hersenactiviteit in het geheugengebied verhoogt, wat bijdraagt aan leren en geheugen (korte en lange termijn).

2. Verlicht stress, angst en depressie
Magnesium is een essentieel mineraal voor veel functies van ons lichaam en het ontbreken ervan kan ernstige problemen veroorzaken. Experts zeggen dat het verantwoordelijk is voor meer dan 600 functies van het lichaam, vooral de hersenen. Daarom is de afwezigheid ervan gekoppeld aan problemen zoals angst, stress. Stemmingsstoornissen en depressie; net zoals deze factoren de hoeveelheid magnesium in het lichaam verminderen, veroorzaakt een tekort aan voedingsstoffen ook dergelijke aandoeningen. Het mineraal is essentieel bij de vorming van serotonine, een neurotransmitter die een gevoel van welzijn bevordert.

3. Heeft een grote ontstekingsremmende werking
Magnesium heeft een grote ontstekingsremmende werking. Sommige ontstekingen bereiken de hersenen en kunnen angst veroorzaken, naast depressie en geheugengebrek, problemen die tegenwoordig echte epidemieën zijn geworden. Dat is de reden waarom het gebruik van dit mineraal zo algemeen wordt aanbevolen door sommige voedingsdeskundigen en orthomoleculaire artsen over de hele wereld.

4. Verbetert de algemene gezondheid van vrouwen tijdens de menopauze
De menopauze is een fase die verschillende veranderingen in de gezondheid van vrouwen veroorzaakt, waaronder botverlies en het daaruit voortvloeiende optreden van osteoporose onder andere. Magnesium kan dit probleem echter helpen voorkomen. Het beschermt de botstructuur op de lange termijn, draagt bij aan de verbetering van de algemene gezondheid van vrouwen tijdens de menopauze en bevordert meer gezondheid en welzijn.

5. Verbetert de elektrische activiteit van de hersenen
Magnesium is het vierde meest voorkomende mineraal ter wereld en bevat componenten die verantwoordelijk zijn voor de elektrische activiteit van de hersenen. Zonder energie verliezen we energie en hebben we pijn in het lichaam, en dit hoopt zich jaar na jaar op. Naast het helpen van zenuwimpulsen, reguleert het de lichaamstemperatuur, bevordert het een echte detox in de lever en brengt het calcium naar de juiste plaatsen in het lichaam.

6. Verbetert de slaapkwaliteit
Een klinische studie met ouderen, die 8 weken magnesium (500 mg/dag) consumeerden, vond een significante toename van de slaaptijd en efficiëntie, evenals verhoogde niveaus van melatonine, een belangrijk hormoon voor de slaapkwaliteit. En er was ook een verlaging van de niveaus van cortisol, een stress gerelateerd hormoon.

Het is belangrijk om te onthouden dat:
Magnesium kan als supplement worden ingenomen en komt voornamelijk in donkergroene bladgroenten zoals waterkers, rucola, spinazie, andijvie,  amandelen, broccoli, spruitjes, boerenkool, tarwekiemen, rijst, haver, rogge, gerst, maïs, quinoa, amarant, zonnebloempitten, noten en tofu voor. Raadpleeg in het geval van aanvulling een specialist.

Vorig artikelBananenbrood pannenkoekjes
Volgend artikelWas Yasser Arafat een terrorist of een vrijheidsstrijder?