De Paranoot is een zaadje die behoort tot dezelfde groep noten, amandelen en andere oliehoudende zaden. Het is rijk aan goede vetten, mineralen en fytochemicaliën en heeft een hoge voedingswaarde.

Paranoten zijn een voedingsmiddel dat rijk is aan antioxidanten, met name selenium. Een enkele noot levert bijna 100 microgram selenium op, wat overeenkomt met 150% van de aanbevolen dagelijkse dosis. Paranoten zijn rijk aan gezonde vetten, mineralen en fytochemicaliën, hebben een hoge voedingswaarde en bevatten fenolverbindingen en flavonoïden en zijn rijk aan vitamine E, fytosterolen en squaleen. De gunstige effecten zijn te wijten aan zijn antioxiderende en antiproliferatieve werking, die het risico op atherosclerose en kanker vermindert.

Paranoot is belangrijk voor de cardiovasculaire gezondheid, helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte, is goed voor de immuniteit en activeert het schildkliermetabolisme onder andere voordelen, zoals hieronder weergegeven:

De 5 belangrijkste voordelen van Paranoten

1. Brengt de hormonen in balans
Paranoten kunnen de hormoonspiegels goed in balans houden dankzij het selenium dat ze bevatten. Ze zijn bijzonder geschikt om de functie te reguleren en de schildklierniveaus in evenwicht te houden vanwege de aanzienlijke hoeveelheid koper die ze bevatten.

2. Bescherming voor de huid
Paranoten zit vol met selenium, een chemische stof die de huid gezond maakt. Het consumeren van paranoten verbetert de elasticiteit van je huid en geeft een verjongende glans en toniciteit. Tegelijkertijd voorkomen ze ook vroegtijdige veroudering en acne.

3. Herstelt het gebrek aan selenium
Seleniumtekort is een ziekte die is geassocieerd met depressie, angst, astma, hartaandoeningen, reumatoïde artritis. Iedereen die aan een dergelijke ziekte lijdt, kan deze te korten aanvullen door dagelijks voldoende paranoten te consumeren.

4. Helpt bij gewichtsverlies
De briljante mix van eiwitten, vezels, complexe koolhydraten en vele voedingsstoffen maakt van paranoten de ideale snack voor iedereen die wil afvallen. Dit komt omdat ze de verzadiging vergroten, waardoor je niet te veel eet. Pas op dat je het niet overdrijft, aangezien het eten van meer dan 8 van deze noten tegelijkertijd te veel kan zijn.

5. Verlagen van slechte cholesterol
Noten zijn rijk aan oliezuur, palmitoleïnezuur en omega-3-vetzuren, allemaal heel goed voor het hart, omdat ze een sleutelrol spelen bij het verminderen van het gehalte aan omega-6-vetzuren, die in staat zijn om veel cardiovasculaire problemen verminderen. De consumptie van dit type noot kan de kansen op het ontwikkelen van atherosclerose, een hartaanval of beroerte verminderen.

Vorig artikelMassagetechnieken die ontspannen en gezondheidsvoordelen opleveren!
Volgend artikelSmoothie om het verouderingsproces te vertragen