Ons lichaam is van oudsher ingesteld op tijden van schaarste (ofwel overleven) en tijden van overvloed.
Juist door de spijsvertering met regelmaat rust te geven, profiteren we van vele gezondheidsvoordelen, verlengen we ons leven en ook nog eens de kwaliteit van leven en voorkomen we dat we ernstig ziek worden. Dat zit zo:

Wanneer er dreiging is, in dit geval van voedselschaarste, dan reageren de cellen dusdanig, dat alleen de sterkste cellen overblijven om zo goed mogelijk en zo sterk mogelijk de situatie het hoofd te bieden. Oude en beschadigde cellen sterven af, waardoor het mechanisme weerbaarder wordt.

Calorierestrictie zorgt voor een lagere bloeddruk, optimale schildklierwerking en een betere hartfunctie en de kans op kanker vermindert, omdat ons metabolisme veel efficiënter gaat werken. Het lichaam gaat zuiniger om met zijn energie.

Ook ontstaan bij het verbranden van voedsel vrije radicalen, dit zijn instabiele moleculen die cellen en weefsels beschadigen, dus minder eten, betekent ook minder vrije radicalen in ons lichaam die schade kunnen verrichten.

Hoe bereik je dit? Zorg dat er 16-18 uur tussen je avondeten en volgende maaltijd zit, bv door het ontbijt over te slaan, dus als je ’s-avonds om 18.00 uur gegeten hebt, eet je de volgende dag pas weer om 10 uur of 12 uur. Of sla je avondeten over.

Een ander, heel belangrijk mechanisme wat door calorierestrictie geactiveerd wordt, is onze vetverbranding. Het menselijk lichaam is ingesteld om vetten als energie aan te wenden, maar met de overdaad aan voedsel en de hoeveelheid koolhydraten, zetmeel en suikers in onze hedendaagse voeding, krijgt het lichaam deze kans niet omdat het alleen maar glucose aan het verbranden is. Te veel glucose in het lichaam, zorgt naast overgewicht, voor vermoeidheid, diabetes, hart- en vaatziekten, een verminderde weerstand, depressie en ontstekingen, maar ook voor insulineresistentie. En nu komt het:

Het aanspreken van vetreserves kan alleen plaatsvinden wanneer het insuline niveau laag is, want alleen dan is het enzym HSL (hormone sensitive lipase) werkzaam; deze maakt vet vrij uit de cellen om af te geven aan het bloed. Van daaruit wordt het naar andere cellen gebracht en als energie gebruikt. Insuline gaat de werking van HSL tegen en dat maakt het voor mensen met een chronisch verhoogde insulinespiegel zo moeilijk om gewicht te verliezen. Daarom wordt insuline ook wel het “dikmaakhormoon” genoemd, omdat het de vetopslag stimuleert en de vetverbranding tegengaat.

Tip om de insulinespiegel (weer) in balans te brengen:
Beperk tarwe producten, beperk pasta, rijst en aardappelen. Een heel makkelijk trucje die ik al mijn klanten leer, is bij het avondeten minstens de helft van je bord te vullen met groenten. Dit kunnen natuurlijk verschillende soorten zijn, of een warme groente en een grote salade. Je zult zien dat je je pasta, rijst of aardappels helemaal niet mist, want door de complexe vezels in groenten heb je een lang, verzadigd gevoel. Mis je wel iets, dan is zoete aardappel een prima aanvulling.

Bijdrage: Fiona Gisius
Food & Vitality Specialist | Burn out & Stressmanagement | Public Speaker | Voedingsconsultant PRR Consultancy
Vorig artikelVoedingsmiddelen tijdens de menopauze
Volgend artikelHoe visualisatie kan helpen bij het realiseren van dromen/doelen